BLÅTT FÅR GRÖNT. Blåbussarna får full prioritet i vid trafikljusen. Foto: Mostphtos

KLART: SL:s bussar får fritt fram i korsningar

Stockholms blåa stombusslinjer ska alltid få grönt genom korsningar. Arbetet med prioriterade trafiksignaler ska utvidgas i hela staden, avslöjar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

  • Publicerad 07:00, 30 jan 2019

Tester med så kallad full prioritet för buss 4 har under hösten genomförts på sträckan Sveavägen-Sankt Eriksgatan. Totalt är det sex stycken trafiksignaler som har justerats för att blåbussarna alltid ska få grönt ljus. Testet har visat sig mycket framgångsrikt.

–Det är jätteroligt att försöket slog så väl ut. Utan någon direkt kostnad har framkomligheten ökat rejält. Det här är win-win för alla, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd.

Resultatet visar att bussarna fick minskad körtid på som mest tio procent, vilket betyder en minskning på 20-40 sekunder för busstrafiken på sträckan.

Planen för att SL:s bussar ska gå snabbare

De som får lida något är gångtrafikanter, som med lite otur får vänta längre än vanligt på grön gubbe, samt bilister som står i de korsande körfälten. Vissa bilar som kör i samma riktning som bussen kan dock passera snabbare genom korsningen, då de också hamnar i en grön våg.

S vill måla om busskörfälten i Stockholm

Försöket ska nu utvidgas och fler trafikljus ska justeras för att skapa full prioritet åt bussarna.

– Bussar i Stockholm ska ta sig fram. Det ska vi se till. När vi får bättre fart på dem kommer fler människor att ställa bilarna och välja buss, säger Daniel Helldén.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Exakt vilka sträckor som först ska inkluderas och få grön våg är inte klart, men planen är att först skapa full prioritet åt stombusslinje 4 och sedan fortsätta med övriga stombusslinjer. I förlängningen ska även vissa röda busslinjer också få en grön våg. Bland annat nämns buss 76.

– Eftersom det här visar sig vara så effektivt finns det ingenting som säger att det här inte ska införas på alla busslinjer där det är möjligt. Vältrafikerade röda bussar ska i förlängningen också få full prioritet,säger Daniel Helldén.

Det enda problemet är att det tar tid att införa. Inte för att det är dyrt och tar lång tid, utan för att det saknas tillräckligt många trafikingenjörer och trafikljustekniker som har kunskap om hur man ställer in trafikljusen rätt.

FAKTA: Grön våg till blåbussarna

✓ Under testperioden minskade körtiden (och tiden som bussen stod stilla) med cirka tio procent i båda riktningar.

✓ Försöket har varit lyckat och kommer därför att permanentas, trafikkontoret konstaterar att ”försöket har fallit väl ut och att åtgärden är kostnadseffektiv.

✓ Arbetet med full prioritet för bussar kommer att fortsätta med fler sträckor, vilket också ges som ett uppdrag i Kommunfullmäktiges budget för 2019.

✓ Full prioritet innebär att bussarna får en grön våg i korsningar.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.