GOLDEN GATE. Den 140 meter långa guldbron fraktas i ett stycke från Kina och kommer till Stockholm i slutet av året. Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) säger sig ha ställt miljökrav på tillverkningen, men det stämmer inte enligt Eva Rosman, kommunikationsansvarig på Projekt Slussen. Foto: Andreas Jennische/Sacharias Källdén

Klimatkritik mot Slussens nya skrytbro

Den gyllene pricken över i:et i nya Slussen, den 140 meter långa guldfärgade bron, tillverkas och fraktas från Kina. Att tillverka den i Tyskland, vilket vore betydligt mer klimatsmart, blev för dyrt för staden, rapporterar Aftonbladet.

  • Publicerad 10:16, 1 okt 2019

Det är Aftonbladet som idag rapporterar att den stora bron i nya Slussen, som ska förbinda Södermalm och Gamla stan, tillverkas i Kina och fraktas med båt – istället för ett mer klimatsmart alternativ: att tillverka den i Sverige, eller Europa.

BESKEDET: Då öppnar Slussens nya "guldbro"

Staden har heller ingen kännedom om Slussenbrons miljöpåverkan. Enligt IVL, Svenska miljöinstitutet, handlar det om lika mycket koldioxidutsläpp som att flyga från Stockholm till New York – 3 000 gånger. Och då räknas enbart resan hit, inte färjans tur tillbaka till Kina.

Enligt staden föll valet på Kina på grund av få hamnar kan bygga så stort. En hamn som skulle kunna ha klarat av det ligger betydligt närmare, i Tyskland, men valdes bort på grund av en dyrare prislapp. Hur stor prisskillnad det rör sig om vill entreprenören Skanska inte berätta.

BESKEDET: Då öppnar Slussens nya "guldbro"

Den nya bron. Foto: Projekt Slussen

Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen. Foto: Lennart Johansson

Stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) uppger till Aftonbladet att Stockholm har ställt krav på miljön i upphandlingen. Men det stämmer inte enligt Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Slussenprojektet. Hon menar att det inte ställts några miljökrav på vare sig tillverkningen eller frakten. För det får de bara göra på jobb som utförs i Sverige.

Risk för längre köer vid Slussen – i fyra år

Den gulfärgade bron kostar 198 miljoner kronor, är 140 meter lång och väger 3 700 ton. Bron ska på plats och öppna måndag 24 augusti 2020.

Så blir nya hissen vid Slussen

Detta händer med bron nu

✔ Under hösten 2019 ska den transporteras i ett stycke med fraktfartyg i Stockholm, en båttur som beräknas ta drygt två månader.

✔ Guldbron placeras först ute i Saltsjön i väntan på att landfästen och mellanstöd görs klart, sedan ska den sättas på plats i början av nästa år.

✔ Under två veckor i början av 2020 påverkas biltrafiken mycket, då den långa bron måste vridas ut över körbanorna på Stadsgårdsleden för att kunna placeras på plats.

✔ När bron är på plats återstår en rad installationsarbeten under våren och sommaren 2020.

✔ Allt ska vara klart måndag 24 augusti 2020, då bron officiellt öppnar.

Effekter med bron

✔ Katarinavägen öppnar återigen upp för trafik och innerstadsbussarna kan köra där.

✔ Det kommer återigen finnas en förbindelse mellan Skeppsbron och Södermalm spårviddshindret tas bort.

✔ Busstrafiken kan återigen köras på Katarinavägen vilket gör att det blir betydligt lugnare och mindre buller på Folkungagatan, som delar av busstrafiken har letts om till.

Visa merVisa mindre