Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

KLUBBAT: Så här blir nya t-banan i Stockholm

Trots att de förberedande arbetena redan påbörjats på flera håll klubbades detaljplanerna för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana till Solna och Söderort/Nacka först på måndagskvällen.

  • Publicerad 20:07, 18 feb 2019

Den nya blå linjen börjar vid Kungsträdgården och får två förgreningar. En gren fortsätter österut till Nacka och en söderut, via Gullmarsplan, vidare till Sockenplan där den kopplas ihop med Hagsätragrenen som blir en del av Blå linje.

Sträckan får sju stopp och ska börja byggas 2019. Byggtiden beräknas till sju-åtta år.

LÄS ÄVEN: Se film: Så blir nya tunnelbanan

Blå linje söderut får en ny plattform vid Gullmarsplan och en ny station i Slakthusområdet som ersätter de befintliga stationerna Globen och Enskede gård.

I Nacka byggs tre nya stationer: Sickla, Järla och Nacka.

På Södermalm/Hammarby sjöstad byggs två nya stationer: Sofia och Hammarby kanal.

Den nya gula linjen mellan Odenplan och Arenastaden får tre helt nya stationer och ska börja byggas 2019. Byggtiden beräknas till cirka sex år.

De nya stationera är: Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden.

Sedan tidigare finns en detaljplan klar för blå linjes förlängning från Akalla till Barkabystaden där Barkarby får två nya tunnelbanestationer, Barkarbystaden och Barkarby. Arbetet där drogs igång förra året och byggtiden beräknas till sex år.

Station Sofias entré i Stigbergsparken. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Sofia får en uppgång med två olika entréer. En entré ska ligga strax intill Tjärhovsgatan och den andra placeras närmare Ersta. På skissen visas den senare entrén, med en ny byggnad i Stigbergsparken.

Station Hammarby kanal. Entré i Vintertullens tidigare vård- och omsorgsboende på Katarina Bangata. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Hammarby kanal får två uppgångar, en med entré på Sjöstadssidan i kanten av Lumaparken och en andra i Vintertullens tidigare vård- och omsorgsboende. Så här är den vid Vintertullen tänkt att se ut. Entrén byggs i den befintliga fastigheten och vetter ut mot Katarina Bangata.

Station Hammarby kanal. Entré vid Lumaparken i Hammarby sjöstad. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Hammarby Kanal får två uppgångar med en entré till varje. Så här är entrén vid Luma torg tänkt att se ut. Den får direkt anslutning till Tvärbanan.

Station Sickla, den ena entrén i väster. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Sickla får uppgångar med fyra entréer, två i öster och två i väster. Bilden visar den ena av de västra entréerna som är tänkt att knyta an till Tvärbanan som ska förlängas hit. Byggnaden på bilden finns inte i dag.

Station Sickla, den ena östra entrén. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Sicklas, entré i öster, söder om Värmdövägen. På skissen visas Saltsjöbanan i ett upphöjt läge i bakgrunden eftersom det finns planer på att höja Saltsjöbanan. Byggnaden på bilden finns inte idag.

Station Järlas entré mot Värmdövägen. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Järla blir den minsta av de nya på blå linje mot Nacka/Söderort. Här finns bara en uppgång med två entréer på varsin sida om det nya kvarteret som syns på skissen.

Station Nacka Centrum, entrén intill Nacka Forum. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Nacka Centrum, entrén vid Jarlabergsvägen. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Nacka Centrum får två uppgångar med tre entréer. Två i söder och en norr om Värmdöleden i hörnet Jarlabergsvägen/Skönviksvägen.

Station Gullmarsplan, entré i Mårtensdal. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Bilden visar station Gullmarsplans entré i Mårtensdal. Den ska ligga i ett helt nytt kvarter och exakt hur entrén kommer att se ut är osäkert. På skissen ligger entrén i botten av ett nytt kontorshus. Till höger i bild visas Stockholm New, det kontorshöghus som håller på att byggas i Mårtensdal.

Station Slakthusområdet, entré i söder med Tele2 Arena i bakgrunden. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Slakthusområdet, entré i norr med Globen i bakgrunden. På skissen ligger entrén i ett hus som i dag inte finns. Det nya stationshuset ska byggas på den plats där En Arena i dag ligger. Foto: Illustration: Region Stockholm/Sweco

Station Slakthuset får två uppgångar med tre entréer. En av de södra entréerna ska ligga i anslutning till en ny park som ska byggas i Slakthusområdet.

Station Hagastaden får fyra entréer, en i Karolinska Universitetssjukhuset, en på det nya torget utanför sjukhuset, en mot Karolinska Institutet och en vid Torsplan.

Station Södra Hagalund får två entréer, en vid Gelbgjutarevägen i Hagalunds industriområde och en utmed med Solnavägen. I anslutning till den nya tunnelbanestationen kommer nya stadskvarter växa fram.

Stationen i Arenastaden får två entréer. Från den norra entrén utmed Dalvägen går det snabbt att ta sig till arbetsplatser, shopping och Friends Arena. Den södra entrén i Arenastaden nås via Hagalundsgatan där man också kan byta till tvärbana eller pendeln.