Content king. Jonas Lindwall gör innehåll bakom Gustav III:s maskeradmask från 1792. Foto: Helena Bonnevier

Knarkkung gör landets äldsta museum viralt

Knarkkungen Escobar är ledsen – ingen vill snacka om trettioåriga kriget med honom. Och Johan III twittrar om arsenik. Han vill förgifta brorsan, hertig Karl. På sociala medier gör museet Livrustkammaren succé med en fräck, mememodern viral stil.

  • Publicerad 19:00, 24 feb 2020

Intendent ligger snäppet under bibliotekarie på listan över sexiga yrken.

En Ivanhoe-hjälm från medeltiden, placerad på en cykelsadel. Ett snabbt foto och ut på Facebook med texten "cykelhjälm". En lajkraket, minns museiintendent Jonas Lindwall, ansvarig för Livrustkammarens första stapplande steg att skapa slagkraftigt content, där för sju år sedan.

– Gööötebooorrrg! Men ja, vi fick ett helt annat respons än på något vi postat tidigare, då vi bara haft statusar som "dagens föreläsning börjar kl. 15", förklarar Lindwall.

Sedan dess har museets sociala medier dragit fram som digerdöden, oftast rattat av Lindwall och två kollegor, med ett stort genombrott kring 2016. Idag har Livrustkammaren i Gamla stan närmare 40 000 följare på Instagram och över 50 000 stycken på Facebook.

Ofta använder man sig i av döda kungligheter och händelser ur Sveriges krigiska historia, som sedan kombineras med aktuella memes och samtida sociala medier-lingo. Belöningen blir tusentals med lajks, och hundratals med delningar och kommentarer.

Cute now, execute later

För någon som aldrig slajdat runt på internet är det dock svårt att förklara varför en oljemålning på Karl IX blir rolig om den får texten "feeling cute, might execute someone later... idk."

–Ja, vad håller vi på med egentligen? Ofta kör vi bara. Vi är aktiva i sociala medier för att ge upplevelser och kunskaper om kulturarvet på ett sätt som passar de kanalerna. Då är till exempel memes viktiga. När en person scrollar sitt flöde har man 1,07 sekunder på sig att fånga uppmärksamheten. Långa texter fungerar dåligt då.

"Sad Pablo Escobar", ett känt meme baserat på serien "Narcos", remixat av Livrustkammaren. Foto: Skärmdump

De ser inte Instagram och Facebook som reklampelare som ska ragga fysiska besök, utan som ytterligare pedagogiska arenor tänkta att få människor att bli nyfikna och ställa frågor: "Vi svarar direkt." Genom åren är det bara en handfull människor som hört av sig och varit kritiska mot den lättsamma tonen, som kan uppfattas som oseriös.

Annars är allt beröm och glada miner för institutionen som vill vara "din historiebästis på internet". En reell effekt märks i att programverksamheten, bland annat föreläsningar, nu alltid blir fullbokad på direkten.

Och intendenterna får föreläsa – bland annat för UD och Transportstyrelsen – om hur gråa tjänstemän kan bli virala mästare.

– Vi använder oss av överraskningseffekten som kommer av att Livrustkammaren, landets äldsta museum med rötter till 1600-talet, tar ut svängarna på det här sättet. Då hajar folk till. Jag menar, intendent ligger snäppet under bibliotekarie på listan över sexiga yrken.

Vad är det roligaste ni gjort?

– En målning av David Klöcker Ehrenstrahl från 1692, där han målat Karl XI med familj. Den fick caption "tavlan som slog hål på myten att alla vita ser likadana ut". Det är då ironi, eftersom alla på tavlan ser exakt likadana ut.

Snart öppnar Sveriges äldsta museum igen

Känt från ditt flöde. Foto: Skärmdump