Misstag. På måndagen gick ett mejlutskick ut till 118 personer som varit i kontakt med kommunens servicecenter, där alla mottagare av misstag blev synliga för varandra. Foto: Mikael Andersson

Kommun spred invånares mejladresser

På måndagen skickade Järfälla kommun ut en enkät till 118 privatpersoner som varit i kontakt med servicecentret den senaste tiden. Problemet var att alla mottagares mejladresser var synliga för varandra. Nu utreder kommunens jurister händelsen.

  • Publicerad 13:48, 10 sep 2019

Järfälla kommuns servicecenter tar emot alla möjliga frågor från Järfällabor och förmedlar kontakter med kommunanställda. Personer kan också höra av sig dit i känsliga ärenden, som för att nå socialtjänsten.

Vid 13.59 i måndags gjorde servicecentret ett mejlutskick till 118 personer som varit i kontakt med dem den senaste tiden. Utskicket handlade bland annat om frågor kring hur man upplevde kommunens bemötande och service.

Problemet var att alla 118 mottagare denna gång blev synliga för varandra och inte hemliga, vilket innebär att alla som fick mejlet kunde se vilka fler det skickats till.

En Järfällabo som JärfällaDirekt varit i kontakt med var en av de som nåddes av utskicket, och vars mejladress alltså blev synlig för över 100 andra personer.

– Jag blev så förvånad när jag fick mejlet, det var jättemånga adresser som syntes. Efter några minuter kom det ett mejl om att de ville återkalla det, men då skickade de ut alla adresser igen, säger personen som vill vara anonym.

Hur ser du på det här?

– Jag tänker att kommunen borde förbättra sin säkerhet, det känns lite klumpigt och oförsiktigt. Det kan ju vara känsligt, det vet man inte, säger hen.

Säkerhetsbrist upptäckt i kommunens e-tjänst

Utreds av kommunens jurister

Per Rydén är kommunikationschef på Järfälla kommun och har valt att lämna en skriftlig kommentar till JärfällaDirekt via mejl, där han bekräftar händelsen.

"I utskicket framgick det inte i vilket ärende mottagarna kontaktat Servicecenter, men det faktum att adresserna exponerades för alla mottagare har gjort att kommunens jurister nu utreder händelsen för att se vilka åtgärder som behöver vidtas", skriver Per Rydén, och fortsätter:

"Rutinerna för utskick av det här slaget kommer att ses över för att säkerställa att den här typen av misstag inte händer igen."

Stockholm Direkt