Miljö. För det minsta sopkärlet tar Ekerö kommun en lägre kostnad, för att uppmuntra till återvinning. Foto: Lisa Halldén

Kommunbo: Vi hängs ut i ny sophantering

Genom en galge på sopkärlet ska kommunbor informeras om de gjort något fel vid sophanteringen. Det berättade kommunen i ett brev. – Dina misstag hängs ut, bokstavligen, säger Färentunabon Robert Elmkvist.

  • Publicerad 08:13, 19 dec 2017

Plötsligt är det som att kommunen håller en i örat.

Brevet som ramlade ner i många brevlådor förra veckan väckte reaktioner. I det uppmanade kommunen fastighetsägare att märka sina sopkärl med en klisterlapp med fastighetsadressen. Detta för att kärlen från mars ska få ett chip med ett ID-nummer.

Kommunen bad initialt boende att märka kärlen med telefonnummer men efter många reaktioner från boende förtydligades det att det inte är ett krav att lämna telefonnummer, utan att adress räcker.

Brevet informerade även boende om att sopkärl som innehåller lösa föremål inte kommer tömmas. Detta för att förbättra arbetsmiljön för sopbilsförarna och för att det lösa avfallet ställer till problem på sorteringsavläggningen.

I stället hängs då en så kallad galge på kärlet med information om varför det inte tömts. Detta sätt att informera har upprört Färingsöbon Robert Elmkvist.

– Att hänga en galge på utsidan utav tunnan så att alla grannar runt omkring ser att man är uthängd till varnagel för allmänheten, det är inte vältänkt, säger han.

Andra anledningar till att sopkärlen inte töms kan vara att sopkärlets handtag inte vänts åt rätt håll, är för tungt eller felplacerat. Fastighetsägaren behöver då åtgärda felet och antingen vänta på nästa ordinarie tömning eller beställa en extrahämtning för 400 kronor.

– Med andra ord: En bestraffning på 400 kronor om man inte uppför sig på rätt sätt. Plötsligt är det som att kommunen håller en i örat. Jag tycker jag är för gammal för att bli utsatt för sådana repressalier. Sophämtningen är i alla fall en tjänst jag betalar för, säger Robert Elmkvist.

I stället för ett offentligt tillrättavisande tycker han att den informationen kan ges i ett brev i brevlådan.

– Men då vill jag att det är formulerat på ett sätt så att man inte känner sig som en liten unge som betett sig fel. Den känslan är väldigt obehaglig, säger han.

På kommunen menar man att en galge på sopkärlet har varit det mest praktiska, eftersom det varit svårt att identifiera vems sopkärl som hör till vems brevlåda bland många andra.

– I framtiden kan brev bli aktuellt. Det kan vara möjligt när vi har ID-märkt alla kärl, då kan verksamhetens system genera brev som kan skickas till kunden, säger Alan Moore, avfallsingenjör på Ekerö kommun.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Mälarö Tidning har sommarstängt

Nyheter Vi har semester och är tillbaka i början av augusti. Trevlig sommar önskar Mälarö Tidning.onsdag 4/7 13:59

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter