Kämpat. Elizabeth Lombard har arbetat som konduktör på Roslagsbanan sedan 90-talet och har stått upp för att konduktörerna skulle bli kvar. Foto: arkivLinnea Rheborg

Konduktörerna ersätts med blippstolpar

Just nu pågår installation av stolpar där resenärerna ska blippa sina access-kort. Konduktörens roll kommer därmed ersättas.

  • Publicerad 14:41, 8 mar 2018

I januari 2015 kom beskedet att konduktörerna på Tvärbanan och Nockebybanan ersätts med stolpar med blippautomater. Sedan dess har konduktörer och resenärer på Roslagsbanan höjt röster för att konduktörerna ska få bli kvar.

LÄS MER: Resenärerna: ”Behåll konduktörerna”

Nu har några stolpar kommit på plats på bland annat Östra Station.

– Det är vad vi kallar för sl-stolpe. För ett år sedan tog trafiknämnden beslut att vi skulle införa de här stolparna på Roslagsbanan och Saltsjöbanan, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.

– Vi hade ett försök på tvärbanan och Nockebybanan med sådana här stolpar. Man blippar sin biljett innan man går på tåget. Nu installerar vi dem på Roslagsbanan.

Blipp. Så här ser en "blippstolpe" ut. Foto: Läsarbild

Alla stationer längs Roslagsbanan ska få stolpar, en eller flera på varje station. Sedan ska resenärerna blippa sitt kort innan de kliver på tåget.

– I mitten av maj är det meningen att vi ska ta de här i drift på Saltsjöbanan och i mitten av augusti på Roslagsbanan.

Konduktörerna kommer alltså inte längre att blippa biljetter.

– Däremot kommer de som är konduktörer åka med på tåget och ha en säkerhetstjänst. Kontrollera vid stationsuppehåll att folk kommit av och på för ett säkert sätt. På samma sätt fungerar det på pendeltåget, där har man också en tågvärd som vid varje station kliver ut, säger Claes Keisu.

– Eftersom de inte utför konduktörsuppgifter så kan man inte kalla dem konduktörer, utan tågvärd kanske.

Claes Keisu menar dock att bemanningen på tågen kommer vara lika hög som idag.

LÄS MER: Konduktörer uppgivna: "Det här är första steget i avvecklingen"

Elizabeth Lombard, anställd konduktör på Arriva och facklig representant i Seko, kämpade för att konduktörerna kommer bli kvar. Nu är hon i alla fall nöjd att hon och kollegorna får behålla jobben.

– Vi kommer vara kvar ombord på tågen, än så länge. Men innerst inne känner man att det är en tidsfråga. Men nu har de byggt om Roslags-Näsby, till vår fördel. Föraren ser inte alla vagnar, så vi måste få vara kvar, säger hon.

– Sedan har vi föreslagit att vi ska fortsätta att ha de här maskinerna, så att man kan hjälpa folk. Många vill veta hur mycket de har kvar på sin reskassa och så vidare.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Fortsatt tvist om felslagna golfbollar i Danderyd

Nyheter "Femtontalet golfbollar i veckan" Nu är det åter upp till kommunen att utreda fejden mellan Svenska kraftnät och Golfcenter Danderyd om de felslagna golfbollarna.måndag 18/6 10:23

Hon fixar kärlek på Djursholms slott

Nyheter "Inga barnkalas och inga studentskivor" Vill du gifta dig på Djursholms slott så kan det vara bra att vara ute i god tid. Slottet är ett av Norrorts populäraste platser för giftemål och har fullbokat fram till 2020.fredag 15/6 13:27

Vi är stockholm