Kontroll. "Om jag vill ha det lite kallare i bilen, hur gör jag då?". Trafikläraren Jean Gergi går igenom bilen med eleven Desirée Skarnäs. Foto: Mikael Andersson

Körkortsdags? Här är det svårast att köra upp

Det är högsäsäsong för alla med körkortsdrömmar. När det är dags att köra upp beger sig de flesta från Västerort och Järfälla till Trafikverket i Jakobsberg för att visa vad de går för. Och de har oddsen emot sig.

  • Publicerad 11:54, 23 maj 2018

Samtidigt som fler vill ta körkort nu, är det fler som inte är färdigutbildade när de kommer till oss.

Desirée Skarnäs svänger ut från en parkeringsplats i Jakobsberg. Hon har uppvärmningslektion, och det är en dryg timme kvar till uppkörning.

– Bra efterkontroll av övergångsstället, och bra planering mot rödlyset, hojtar Jean Gergi som sitter i passagerarsätet.

Han är trafiklärare och delägare i Lötsjö trafikskola i Jakobsberg, en av alla körskolor runtom i Järfälla och Västerort.

Många av de som har sitt förarprov för B-körkort, alltså personbil, i Stockholmsområdet kör upp i Jakobsberg, Sollentuna eller Farsta. Några av de platser som hamnar i topp på listan över andelen kuggade uppkörningar i landet. Jakobsberg är platsen med näst lägst antal godkända uppkörningar, efter Sollentuna.

Allt fler kuggar

På Trafikverket har man bekymrats av att trenden pekar mot att allt fler kör upp flera gånger, varför de häromåret beställde en studie för att undersöka saken. Studien visade bland annat att utvecklingen kan bero på att många mest kör privat och får för lite feedback av sin handledare. Och att de kört i för likartade miljöer och inte gått igenom alla moment. Studien visade också att många bokar provet för tidigt – och bokar en andra uppkörning för tätt inpå den första.

– Samtidigt som fler vill ta körkort nu, är det fler som inte är färdigutbildade när de kommer till oss. Det gör också att det finns färre bokningsbara tider, säger Ylva Lundin, kommunikationschef på Trafikverket Förarprov.

Varför så många kuggar i just Stockholmsområdet går bara att spekulera i, menar hon.

– I norra Sverige, där fler klarar första uppkörningen, finns det en annan utbildningstradition. Man kanske behöver körkortet mer där än i Stockholm, säger Ylva Lundin.

Sikt. Desirée Skarnäs har övningskört både privat och på körskola, något Trafikverket rekommenderar. Foto: Mikael Andersson

Genomgång. Lektionen börjar med en in-och utvändig genomgång av bilen. Spolarvätskan måste fyllas på, konstaterar Desirée Skarnäs. Foto: Mikael Andersson

Få i bekantskapskretsen har körkort

Desirée Skarnäs har övningskört sedan årsskiftet, först privat, och mot slutet även på körskola.

– Det svåraste med bilkörning är att det är så mycket att hålla koll på samtidigt, man måste vara snabbtänkt. Och inte stressa upp sig, säger hon.

En särskilt utmanande plats att övningsköra på har varit rondellen vid Barkarby handelsplats. I bekantskapskretsen är det ganska få som har körkort, så Desirée har inte tänkt på att ta det själv tidigare.

– Man tar sig fram så lätt när man bor i Stockholm, så jag har inte behövt det förrän nu. Men det blir en annan frihet med körkort, man blir mindre låst, säger Desirée Skarnäs som redan köpt en bil hon hoppas få köra hem efter uppkörningen, eftersom hon klarat teoriprovet.

"Stor fördel att ha övningskört i området man kör upp i"

På Viksjöleden passerar vi platsen där Desirée snart ska påbörja sin uppkörning.

– Man kan aldrig träna inför alla trafiksituationer som kan uppstå, men man kan gå igenom alla moment. Och det är en stor fördel att ha kört en hel del i området man kör upp i, säger Jean Gergi från passagerarsätet.

När de droppar av oss på tidningen är det en knapp timme kvar till uppkörning.

– Det känns nervöst, säger Desirée Skarnäs.

En stund senare plingar telefonen till. Jean Gergi skriver: "Tjoho godkänd!". Därmed tillhör Desirée Skarnäs minoriteten i Jakobsberg som klarar uppkörningen på första försöket.

Hur #¤!% ska vi köra egentligen?! Vi reder ut Västerorts trafikfällor

HERTZ: Dags att slopa högerregeln!

Så många klarar uppkörningen

Godkända på första uppkörningen:

1. Sollentuna: 44,51 procent (lägst andel i landet)

2. Vänersborg: 44,58 procent (näst lägst andel i landet)

3. Jakobsberg: 44,86 procent (tredje lägst andel i landet)

4. Farsta: 48,46 procent

Nationellt: 54,16 procent

Så många godkändes totalt, oavsett antal försök:

1. Sollentuna: 41,03 procent (lägst andel i landet)

2. Jakobsberg: 41,34 procent (näst lägst andel i landet)

3. Farsta: 43,12 procent

Nationellt: 46,86 procent

Statistiken avser förarprov (uppkörning) för personbil, alltså B-behörighet för 2017. Totalt genomfördes 275 200 förarprov, varav 137 437 förstagångsprov. För att få körkort krävs också godkänt på teoriprovet.

Källa: Trafikverket

Trafikverket tipsar

Varva privat körning och övningskörning på trafikskola

Varva teori med körning

Ta god tid på dig i utbildningen, och boka inte proven för tidigt

Här kan du ta del av Trafikverkets alla tips.