KLOTTERÅTGÄRD. SL:s tunnelbanedepåer ska bli skyddsobjekt för att hålla klottrare borta, föreslår nu Kristdemokraterna i Stockholm. Foto: Mostphotos

Kostnader för klotter i SL:s spårtrafik skenar

Nu vill politiker att SL:s samtliga depåer i Stockholm göras om till skyddsobjekt. På så sätt ska klottrare lättare kunna stoppas, gripas och lagföras.

  • Publicerad 07:20, 12 feb 2019

Enligt de senaste siffrorna från SL kostade klottersaneringen förra året en bra bit över 100 miljoner kronor. Så här kan de inte fortsätta, anser nya trygghetsborgarrådet Erik Slottner (KD) och Karl Henriksson, gruppledare för KD i trafiknämnden Region Stockholm.

Tillsammans föreslår de nu att samtliga av SL:s depåer ska bli klassade som skyddsobjekt av länsstyrelsen, något som också efterlysts av SL:s operatörer.

KD: Straffa krogar som drar till sig klottrare

Skyddsobjekt är den benämning som används på byggnader som enligt skyddslagen klassas som värda att få ett extra förstärkt skydd. Det är länsstyrelsen som beslutar om skyddsobjekt.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

För SL:s del skulle det här innebära att klottersugna personer får det svårare att ta sig in på depå-områdena. Och sabotörer som trots allt kommer in måste gå med på kroppsvisitering och legitimera sig om de blir upptäckta av väktare.

– Man kommer kunna åtala fler personer för skadegörelse. SL:s depåer utgör själva kärnan i en välfungerande kollektivtrafik och måste kunna skyddas bättre, säger Erik Slottner.

Årstabor oroas över klotter vid tågspår

– Ja, åtminstone i relation till vad klottret kostar. Skadegörelsen leder till att tåg måste tas ur trafik för att klottersaneras vilket skapar trafikförseningar. Förseningarna drabbar resenärer och därmed störs den motor som driver Stockholms ekonomi framåt, säger han.

Någon direkt tidplan finns i dagsläget inte. Erik Slottner driver frågan i Stadshuset och Karl Henriksson driver den parallellt i Region Stockholm.

– Jag hade gärna slängt in en ansökan personligen till länsstyrelsen redan idag. Rent formellt är det SL:s som ska skicka in den, så nu handlar det om att väcka debatten och få ett brett stöd för det här. Vi måste få slut på de kraftigt ökade sabotagen mot SL. Det är i mångt och mycket en trygghetsfråga, säger Erik Slottner.

Under 2018…

✓ Klottersanerades ytor på SL:s tunnelbanetåg lika stora som 34 fotbollsplaner.

✓ Kostade klottret SL över 329 000 kronor per dag, varje dag under hela 2018.

✓ Gjordes 53 832 stycken polisanmälningar gällande skadegörelse i SL-trafiken. (45.319 år 2017).

✓ Ökade klottret i tunnelbanan med 39 procent jämfört med 2017.

MTR har idag fem olika depåer för tunnelbanetåg

Nyboda

Högdalen

Rissne

Vällingby

Hammarby (Enskededalen)

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.