STRANDSATTA "Jag åker med SL, så du får ursäkta men jag blir sen". Mängder med resenärer har i veckan haft problem att ta sig till jobb och utbildningar. Foto: Tomasz Pozar

Kraven på SL efter krismöte om kaos-veckan

Sen, senare, Stockholms kollektivtrafik. Trångt, trängre, Gröna linjen. Dåligt, sämre, SL. Det här är grammatiken som numera gäller i Stockholm. ”En riktig skitvecka rent ut sagt”, säger SL själva. Nu har den högsta politiska ledningen haft krismöte och kräver åtgärder.

  • Publicerad 07:25, 8 feb 2019

För att kort sammanfatta SL-s kaotiska vecka.

I måndags drog allt igång med att stora delar av busstrafiken ställdes in, samtidigt som pendeltågstrafiken hade stora problem.

Resenärer om SL-kaoset: "Går hem istället"

På tisdagen var det oregelbunden trafik i båda riktningar på Gröna linjen på grund av ett tekniskt fel mellan S:t Eriksplan och Fridhemsplan.

Trängseln var total, och inte blev det bättre på onsdagen då det återigen blev stopp i trafiken på linje 17 och 18.

”Orkar. Inte. Mer. Stockholms kollektivtrafik bryter ner mig bit för bit”, skrev en av många upprörda resenärer.

Men det blev värre.

SL uppmanar: ”Åk inte Gröna linjen"

På torsdagen blev det ett så stort stopp mellan Brommaplan och Fridhemsplan att SL uppmanade stockholmare att försöka åka till jobbet på andra sätt än med tunnelbanan.

Underkänt är bara förnamnet.

– Ja, det har varit lite av en skitvecka rent ut sagt. Det förefaller vara väldigt många fel under en och samma vecka. Vi försöker reda ut varför det har blivit så här, det här är inte normalt, säger Aleksander Krajisnik på SL:s pressavdelning.

Enligt honom är en orsak de stora väderomslagen. Att det först har varit nollgradigt, sedan många minusgrader, har skapat problem.

Och någon ljusning är dock inte i sikte. Om det nu är väderomslag som är SL:s största fiende är det bara att ställa in sig på att problemen fortsätter nästa vecka då prognosen skvallrar om växlande väder igen.

Måste det vara minst tio plusgrader och uppehåll för att kollektivtrafiken ska fungera?

– Det behöver inte vara sommar året om. Men den kraftiga växlingen från plusgrader till många minus är det som har gjort att vi fått så många problem, säger Aleksander Krajisnik.

Många resenärer har krävt att få ekonomisk kompensation, då de betalar för ett månadskort som under en vecka inte har gett dem någon tillfredsställande kollektivtrafik. Alla sådana beslut är dock upp till politikerna att besluta om.

SL och Trafikförvaltningen kan enbart hänvisa till resegarantin och den förseningsgaranti som gäller om man blir mer än 20 minuter försenad.

Krismöte

Men några löften om ekonomisk kompensation kommer inte från högsta politiska ledningen, trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Däremot ett löfte om åtgärder för att förhindra liknande situationer igen. Igår, torsdag, höll han ett krismöte där han stramade upp trafikförvaltningen/SL:s högsta tjänstemannaledning och krävde förbättringar.

– Jag har markerat att det varit en vecka där läget varit allvarligt, och vill säkerställa att det är fullt fokus på att åtgärda problemen. Jag har även framfört att jag vill att man gör en översyn av underhållningsarbetet, säger han till StockholmDirekt.

Till 2019 har politikerna avsatt en kvarts miljard extra jämfört med 2018 på drift och underhåll. Enligt Tamsons har SL "rekordmycket" pengar. Nu måste man se resultat av det.

Förutom mer pengar till underhåll ska krisberedskapen bli bättre. I en intervju med Dagens Nyheter uppger även Tamsons att biljettkontroller ska dras in när haverier inträffar efter som "de har uppfattats som störande".

– I mötet har jag signalerat till förvaltningen att pengarna finns och att jag vill se att SL blir punktligare och robustare. Då kan vi återfå det förtroende hos resenärerna som förlorats under veckan, säger Kristofer Tamsons.

– Som läget är nu så ska resenärerna inte vara nöjda.