Olycksrisk. Cykelbanan på Palmfeltsvägen är inte säker, menar Enskedefältets Föräldraförening. Foto: Eva Tonström

Kräver säkrare cykelväg till Lindeskolan

Barn som cyklar till och från Lindeskolan får trängas med lastbilar och övrig trafik. Nu har Liberalerna reagerat och kräver att hela trafiksituationen runt skolan ses över.

  • Publicerad 16:31, 5 mar 2018

I förra veckan skrev StockholmDirekt om den osäkra cykelbanan på Palmfeltsvägen i Enskede där elever på Lindeskolan kommer farligt nära lastbilar och övrig trafik. Trots att Enskedefältets Föräldraförening påpekat riskerna för trafikkontoret har vägen inte säkrats och det finns heller inga planer på att göra det.

Nu har Liberalerna reagerat med en skrivelse till trafiknämndens sammanträde den 8 mars, där Patrik Silverudd (L) önskar en trygghetsinventering av hela trafikområdet runt Lindeskolan. 

– Er artikel belyser att det finns brister här och där och det kräver inte alltid gigantiska ombyggnationer. Man skulle kunna göra en del grejer med enkla medel, exempelvis genom att förlänga 30-sträckan. Och så småningom även överväga att leda om den tunga trafiken till någon annan väg, säger Patrik Silverudd (L)

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Han menar att en av trafikkontorets viktigaste uppdrag är att säkra områden där det ofta rör sig barn och ungdomar.

– Vi har vid flera tillfällen lyft frågan om trafiksäkerheten runt stadens skolor i skrivelser till trafiknämnden. Men som alla vet så tar det otroligt lång tid att förhandla fram någonting i den här staden och allt handlar om ekonomi, säger Patrik Silverudd och fortsätter:

– Men det här skulle inte behöva ta så lång tid. Att exempelvis sänka hastigheten på delar av Palmfeltsvägen skulle kunna vara klart till nästa termin. Det borde ju ligga i trafikborgarrådet Daniel Helldéns intresse att barn och ungdomar ska känna sig trygga i trafiken.

Området ska byggas om

Daniel Helldén (MP) säger att det absolut ligger i hans intresse och han medger utan omsvep att Palmfeltsvägen inte är optimal att cykla på. Men att bygga om cykel- och gångvägen är inte ett alternativ i nuläget.

– Det är en riktigt knepig plats i nuläget. I samband med att man ska bygga om tunnelbanan där och dra den under jord så kommer större delar av det här området att byggas om, säger han och fortsätter:

– Däremot skulle vi kunna sänka hastigheten en längre sträcka eller till och med leda om tung trafik. Men vi måste först se till så att de som ska bygga i området inte behöver ta sig fram på just den vägen, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nytt upprop: Gör kulturhus av rivningskåken

Nyheter Björkhagenbor går samman för att stoppa rivning Vad är viktigast: bostäder eller kultur? I Björkhagen har planerna på att riva en gammal tegelkåk till förmån för hyresrätter, fått folk att vakna till liv i kvarteret. De vill skapa ett nytt hjärta...torsdag 21/6 13:20

Tack för alla tips, kära Fruängsbor!

Nyheter Öppen redaktion: Lokalpolitik, blommor och kafé på önskelistan Ett kafé där äldre kan träffas, fler evenemangstips och mer lokalpolitik. Det var några av önskemålen när vi mötte läsare i Fruängen i fredags.onsdag 20/6 16:48