DIESELSTOPP. Gamla Dieselbilar kommer inte få köra på Hornsgatan nästa år. "Ge er på lastbilarna istället", menar kritiker. Foto: Karin Nilsson

Kritik inom staden mot ny miljözon på Hornsgatan

Stadens tjänstemän kritiserar den grönblå majoritetens beslut att införa miljözon 2 på Hornsgatan.

  • Publicerad 14:24, 25 apr 2019

Som vi tidigare berättat ska idag trafiknämnden klubba igenom beslutet om att införa miljözoner för lätta fordon på Hornsgatan. Beslutet får nu intern kritik.

– Man borde ge sig på lastbilarna i stället. De släpper ut tio gånger mer än personbilar, säger Jonas Ericson, sakkunnig på miljöförvaltningen, till SvD.

Nu klubbas ny miljözon i Stockholms innerstad

Klubbas beslutet igenom innebär det att det från och med nästa år enbart är bensin- och dieselbilar med Euroklass 5 eller 6 som får köra på gatan – på samma sträcka där det är dubbdäcksförbud.

Att Stockholm ska införa miljözoner har varit en minst sagt het potatis. Den tidigare trafikdirektör Jonas Eliasson petades från sin tjänst, enligt uppgifter bland annat på grund av att han pekat på brister med miljözoner, något som trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) dementerat. Jonas Ericson, projektledare för miljöbilar på miljöförvaltningen, menar nu att Eliassons åsikter är korrekta.

– Grundfelet ligger i regeringsbeslutet som drar mot bensinbilar och inriktar sig på dieselbilar. I stället borde man gett sig på lastbilar som står för drygt tio gånger mer utsläpp än personbilar, säger Jonas Ericson till SvD.

Stockholms trafikdirektör om petningen

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) står dock fast vid att Stockholm bör införa miljözon 2.

– Det här är ett stort principbeslut för luftkvaliteten. Varje år dör 1 000 personer i länet i förtid på grund av föroreningar. Åtgärden på Hornsgatan är ett första steg att motverka det, säger Daniel Helldén till SvD.

Det här är Miljözon 2

Från och med 1 januari 2020 har Sveriges kommuner själva rätt att bestämma om var en miljözon 2 ska upprättas.

För att få köra i miljözon 2 krävs att bensin- och dieselbilar tillhör utsläppsklass Euro 5 eller Euro 6. (i huvudsak bilar som är nyare än september 2011).

1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar – då tillåts endast Euro 6-bilar i miljözon 2 ( i huvudsak bilar som är nyare än september 2015).