Fullt. Det är många passagerare som får stå på bussarna från Enebyberg – om de alls kommer med, berättar Carin Wiberg Stålbröst. Foto: Privat

Kritik mot överfulla bussar i Enebyberg

Flera Enebybergsbor vittnar om överfulla bussar och bussar som inte ens stannar vid hållplatser. Men SL "delar inte problembilden som de här resenärerna har".

  • Publicerad 15:53, 30 jan 2020

När Carin Wiberg Stålbröst och hennes man letade hus var en av förutsättningarna att man skulle kunna pendla kommunalt.

– Vi vill slippa ta bilen av miljöskäl och för att slippa sitta i bilköer, säger Carin Wiberg Stålbröst.

Sagt och gjort, för fem år sedan flyttade familjen till Enebyberg. Men med pendlandet gick inte riktigt som planerat.

– Nej, det har inte riktigt blivit som vi tänkte oss. I rusning är det väldigt trångt på bussarna, de utgår från Täby, säger Carin Wiberg Stålbröst.

Hon berättar att det brukar gå fint om man går på vid Enebytorg, men när bussen når hållplatsen Fenixvägen är den ofta så full att den inte ens stannar och tar upp passagerare under morgonens rusningstrafik.

– Kommer man med får man stå. Det är 20-30 personer som står i varje buss, och vi står som packade sillar. Jag har funderat på vad som skulle kunna hända på motorvägen när så många står upp, säger Carin Wiberg Stålbröst.

Räknas som stadstrafik

DanderydDirekt tar med sig frågan om det är lämpligt att ha passagerare stående på motorväg till SL.

– Även om bussarna går på motorvägen är de klassade som stadstrafik, så man kan få stå en bit på bussen. Det är inte så att man ber resenärer kliva av även om bussen går på motorvägen, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på SL.

När Carin Wiberg Stålbröst tog upp frågan om de fulla bussarna på sociala medier fick hon stort gensvar från Enebybergsborna.

– En man skrev till och med att trängseln är orsaken till att han tar bilen. Det är tråkigt om det är fler som gör så. Jag har kontaktat SL under åren och frågat varför de inte sätter in fler bussar, men det händer ingenting.

Tio klagomål hittills i år

Men Christian Hoffmann på SL har en annan bild av situationen i Enebyberg.

– Vi delar inte problembilden som de här resenärerna har. Under 2019 fick vi in sju klagomål, och 2020 har vi fått in tio. Det är fortfarande ett väldigt litet antal. Att det skulle vara ett större och systematiskt problem är inget Arriva känner till, säger Christian Hoffmann.

Hur ser SL på vittnesmålen om att man väljer bilen i stället för bussen på grund av överfulla bussar?

– Det är alltid tråkigt när man väljer att ta bilen istället för bussen, vi vill att så många som möjligt reser med oss, säger Christian Hoffmann.

Sagt om bussarna i Enebyberg

Det är som om SL vill att folk skall ta bilen.

Det har pågått i fem år. Don't hold your breath...

Största anledningen till att jag kör bil ibland tyvärr.

Håller med! Det behövs verkligen extrabussar i rusningstid!

Och tänk er med 55 000 fler personer i norrort.

Källa: Facebookgruppen Anslagstavla för grannar i Enebyberg

Osäker hållplats i Täby centrum kan flyttas

Nyheter Kritik: "Finns inga bänkar eller väntkur och man får gå långt" Inga sittplatser eller vindskydd, busshållplatsen vid Marknadsvägen får ta emot mycket kritik från resenärer. Nu vill kommunen lösa problemet.torsdag 20/2 11:56

Stort intresse för solceller i Danderyd

Nyheter Fördubblade ansökningar på tre år Intresset för solceller ökar för varje år bland Danderydsborna. Under 2019 beviljades 29 nya solcelssanläggningar stöd i kommunen.torsdag 20/2 11:29
Stockholm Direkt