Foto: Ebba Rosencrantz/Karin Nilsson

KRÖNIKA: Därför suger betygssystemet

Betygssystemet är krångligt, stressande och orättvist. Finns det någon som tycker att det är bra?, skriver vår 14-åriga gästkrönikör Tafa Nadir, elev på Enskede skola.

  • Publicerad 06:30, 30 apr 2016

Ända sedan 2011 har elever i svenska skolor från årskurs sex behövt stå ut med en betygsskala som går från A till F. Jag har inga problem med själva skalan, det är bra att ha fler betyg eftersom betygssättningen blir mer rättvis. Innan kunde en elev till exempel ligga mellan MVG och VG i ett ämne och läraren skulle bli tvungen att ge ett betyg som eleven inte förtjänade.

Jag har dock problem med hur svårt det kan vara att få ett visst betyg. Om man till exempel vill ha A i ett ämne måste man ha A på alla kriterier, även om det kan finnas fler än tio stycken. Om man får B i ett av kriterierna får man B i betyg och om man får E i ett av kriterierna får man D! Varför är det så? Jag trodde att terminsbetyget skulle vara ett mått på hur det har gått för eleven under en termin, men nu kan en enda uppgift sabba allt. Om man har en dålig dag kan det seriöst
påverka hela betyget!

Detta kan göra eleverna stressade och frustrerade.  Personligen tycker jag att det är sjukt jobbigt att behöva se till att allt man gör i ett ämne ska vara på samma höga nivå. Enligt mig borde man inte behöva få A i alla delar för att få det i terminsbetyg utan kanske bara de flesta.

I höstas när jag skulle få betyg i svenska fick jag veta att jag inte kunde få A på grund av att jag hade fått B i ett av kriterierna. Det fanns sjukt många kriterier som vi hade blivit testade på och jag hade A i alla förutom ett! Det kändes hemskt att jag var så nära ett A men ändå inte lyckades.

Det är dock inte bara vi elever som inte förstår oss på betygssystemet, jag har också hört föräldrar som tycker att det är konstigt.
Lärarna säger bara att det ska vara svårt och att man får försöka igen nästa termin vilket jag är extremt trött på eftersom det bara kommer bli samma sak igen, jag kommer behöva jobba sjukt hårt för att få A på de enskilda uppgifterna och sedan kommer det bli en uppgift som förstör allt för mig. Det känns inte särskilt motiverande.

Min fråga till er som har bestämt hur lärarna ska betygssätta oss är varför. Varför har vi ett betygssystem som är så orättvist? Varför har vi ett betygssystem som varken elever eller föräldrar förstår sig på och som kan ge lärarna problem med att betygssätta oss? Varför tror ni att detta system är bra?

JUST NU: Flera markbränder i Stockholm

Nyheter Vita luddet gör att elden sprider sig fort – 30-tal bränder bara idag Det pågår ett flertal markbränder i Stockholm just nu. Bland annat har det brunnit i ett större område vid sjön Trekanten i Liljeholmen och i Vårberg.tisdag 21/5 15:08

Nu startar Stockholm ombildningarna

Nyheter ✓Erbjudande har skickats till 12 644 kommunala hyreslägenheter ✓Det här gäller Nu har de tre kommunala bostadsbolagen i Stockholm skickat ut information om ombildningar till cirka 12 644 berörda lägenheter.tisdag 21/5 13:30