Kyla kan hota båttrafiken om muddring tar tid

Om pendelbåten ska gå från Tappström i vinter måste kanalen muddras. Men arbetet väntas inledas först i december. – En sträng vinter blir jättebesvärlig, säger Niklas Oscarsson på Blidösundsbolaget.

  • Publicerad 15:51, 16 nov 2018

Vår förhoppning är att det blir en mild vinter.

Pendelbåtslinjen har varit en succé sedan den blev permanent i augusti, vilket Mälarö Tidning berättade om förra veckan. Men vintern kan komma att ställa till problem för trafiken om kylan blir sträng och tidig.

I värsta fall kan trafiken komma att ställas in om den planerade muddringen inte blir klar i tid och det blir tjock is.

– Visst finns en risk, vädrets makter rår vi inte på, säger Niklas Oscarsson, affärschef på Blidösundsbolaget.

En anledning till att kanalen måste muddras är att båten ska kunna vända.

– Det är smalt i kanalen och den har slammats igen. En vinter innebär att det blir en issörja vid ångbåtsbryggan. Det kan innebära att det blir svårt att vända och backa i den grunda kanalen. Då kan issörjan innebära att båten kör fast i värsta fall, säger Jonas Orring, kommunens teknik- och exploateringschef.

Hoppas på mild vinter

Just nu är anbudsförfarandet för muddringen igång. Kommunens förhoppning är att kunna tilldela uppdraget till en entreprenör runt lucia och att allt är klart andra halvan av januari.

– Vår förhoppning är att det blir en mild vinter. Skulle det slå till med en vinter med sträng kyla påverkar det naturligtvis muddring och trafik, säger Jonas Orring

Under pendelbåtens prövotid var Jungfrusund tillfällig vinterhållplats. Men kommunen och landstinget har varit överens om att alldeles för få resenärer tog sig till Jungfrusund för att det skulle vara aktuellt att fortsätta med vintertrafik där.     

– Jungfrusund är borta ur bilden. Det kommer det inte att bli, säger Jonas Orring.

Inget trafikstopp

Enligt honom ska det gå att bedriva trafik samtidigt som muddringsarbetet pågår.

Eftersom arbete görs även på Malmvikssidan har kommunen varit i kontakt med Wallenbergsstiftelsen, som äger marken på den norra delen av kanalen.

– Dialogen har inneburit att vi har fått återkomma två gånger i och med att vi gjort geotekniska undersökningar på deras sida. Det fördröjde det hela lite, säger Jonas Orring.

Tillfällig hållplats

Under tiden för muddring kommer en temporär hållplats finnas omkring 150-200 meter från bryggan i Tappström.

– Ekerö kommun förbereder och lägger ut en ponton som håller samma standard som en vanlig kajplats och ska vara lättillgänglig för de som ska åka med, säger Niklas Oscarsson.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

KRÖNIKA: Världssamfundet känns ju tryggt ändå

Krönika För några år sedan skrev jag på den här sidan om vilket ämne som väcker mest intensiva och engagerade reaktioner. Min slutsats var – och är fortfarande – klimatfrågan. Men det handlar inte om antalet...fredag 14/12 15:59

Stark höst kan ge JVM-plats

Sport Hugo Leufvenius, 19, är uttagen till Junior-VM i ishockey som spelas i Vancouver.fredag 14/12 15:59