Lokalanpassat. I Vällingbyversionen av Rent utspelar sig handlingen i Vällingby i stället för New York. Thomas Creutz, regissör och Madeleine Lindblad, koreograf vill helst sätta upp föreställningen i närområdet. Foto: Mikael Andersson

Kyrkan stoppar musikalen Rent i Vällingby – språket för grovt

Besvikelsen är stor över att kyrkorådet har stoppat musikalen Rent från att spelas i S:t Tomas kyrka i Vällingby. Nu söker ensemblen efter en annan lokal. "Den ska upp! Helst innan årsskiftet", säger Thomas Creutz, regissör.

  • Publicerad 11:24, 24 aug 2016

Ensemblen på 62 personer i alla åldrar har jobbat med föreställningen de senaste åtta månaderna. Scener har tragglats, låtar övats in och vid två tillfällen har de bjudit på smakprov, bland annat på Pride-festivalens stora scen, efter årets invigningstal.

– Folk gör detta ideellt och det finns ett enormt engagemang, många har avstått resor, pusslat med barnvakter och lagt flera kvällar varje vecka på detta, säger regissören Thomas Creutz.

Satte stopp

Nästa vecka skulle biljetterna ha släppts inför den planerade premiären i S:t Tomas kyrka i Vällingby i oktober. Men ett oväntat beslut av kyrkorådet, alltså den politiskt tillsatta styrelsen i Vällingby församling, satte stopp för det hela.

– Språkbruket passar inte i ett kyrkorum. I pjäsen skildras prostitution och narkotika och hbtq. Det är inget problem i sig, det finns i vår vardag här i kyrkan men språket har man tagit till så mycket det bara går, säger Krister Nordin (S), ordförande i kyrkorådet.

Enligt honom fick rådet se det slutgiltiga manuset för ett par veckor sedan och det var då ledamöterna enhälligt bestämde sig för att inte tillåta musikalen att spelas i kyrkan.

Det har Thomas Creutz och koreografen Madeleine Lindblad svårt att förstå.

Orden som kyrkorådet har reagerat på är enligt Thomas Creutz helt vanliga ord i sammanhanget och utifrån karaktärerna i pjäsen.

– Ord som "sug", "slicka" och "hora" och sådant. Det är samma manus som för åtta månader sedan. Jag har stor respekt för kyrkorummet och accepterar att man inte vill låta oss spela där men jag önskar att vi hade kunnat ha en dialog om en lösning. Nu blev det som en kniv i ryggen, säger Thomas Creutz.

Nu letar Thomas Creutz, Madeleine Lindblad och de andra efter en annan lokal att sätta upp musikalen Rent i. Foto: Mikael Andersson

Många vill hjälpa till

Enligt Krister Nordin har kyrkorådet varit i kontakt med Stockholms stift, som höll med om att det vore omöjligt att sätta upp musikalen i den här formen. Men sedan församlingen sa nej har Thomas Creutz blivit kontaktad av flera som vill hjälpa till, bland dem ett par andra församlingar inom Svenska kyrkan.

– Vi får se. Helst vill vi göra det i eller nära Vällingby. Stadsteaterns scen är för liten, Vällingby teater skulle passa men det är är ju också en skolaula så vi vet inte om det skulle gå. En stor lagerlokal hade också fungerat, kanske finns någon i Vinsta? säger Thomas Creutz.

För att kunna förverkliga den ganska stora produktionen behövs inte bara en tillräckligt stor scen, utan även pengar.

– Runt 150 000–200 000 kronor handlar det om. Det är mikrofoner, sändare och tekniker på plats som kostar. Antingen får vi leta sponsorer eller testa crowd funding, alltså starta en allmän insamling, säger Thomas Creutz.

Att lägga ner hela projektet är inte ett alternativ?

– Nej, den ska upp! Många i vår ensemble är engagerade i körer och annat i S:t Tomas kyrka som är jättebra. Jag vill absolut inte att verksamheterna skadas av den här konflikten. Samtidigt är jag otroligt ledsen att musikalen inte blir av i kyrkan, det hade varit magiskt, säger Thomas Creutz.

Från New York till Vällingby

Musikalen Rent spelades första gången för 20 år sedan off-Broadway i New York, där den också utspelar sig i originalversionen. Den tar upp ämnen som social utsatthet, missbruk, att leva som hbtq-person och rädslan för aids.

Den skrevs av kompositören Jonathan Larson.

I Vällingbyversionen utspelar sig handlingen just i Vällingby. Huvudpersonerna bor i en lägenhet i Grimsta och festar på Baron i Vällingby city.

Läs ett utdrag ut manuset

Det här stycket tilhör de grövsta i pjäsen, enligt Thomas Creutz. Scenen utspelar sig mellan karaktärerna Maureen, Mimi, Angel och Collins.
 
Stycket är taget ur låten Contact, översättare är Ture Ragnström efter originalmanus av Jonathan Larson:
 
Mauren: Sug!
Mimi: Djupt!
Collins: Skrik!
Maureen: Kyss!
Collins: Tigg!

Mimi: Slå!
Mimi, Maureen och Collins: Skraj?
Collins: Ner!
Mimi, Maureen och Collins:
Rött, rött
rött, rött
rött, rött – ja!
Maureen: Hårdare!
Angel: Snabbare!
Maureen: Blötare!
Mimi: Ditt kräk!
Collins: Hora!
Maureen: Din sexmaskin!
Mimi och Angel: Mer!
Maureen: Ditt djävla svin!

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Nu lagas potthålen i Västerort

Nyheter 262 anmälningar sedan årsskiftet Trött på att köra sicksack mellan gropar i gatorna? Nu lagas de undan för undan.fredag 22/3 16:14