REAGERAR. Sara Svanström (L) reagerar starkt på spelreklamen i t-banan. Foto: SLL/Privat

L anmäler spelreklam i tunnelbanan

Liberala landstingspolitikern Sara Svanström vill pröva spelbolagens annonsering i t-banan och har nu anmält Ninja Casinos kampanj till Reklamombudsmannen.

  • Publicerad 07:00, 25 jan 2019

Vid årsskiftet trädde den nya spellagen i kraft som gör det möjligt för spelbolagen att annonsera i alla svenska mediekanaler.

Det har bland annat skapat grönt ljus för spelreklam i Stockholms tunnelbana.

Nu anmäler landstingspolitikern Sara Svanström (L) ett av företagen, Ninja Casino, till Reklamombudsmannen, RO, för att få casino-marknadsföringen i kollektivtrafiken prövad i enlighet med den nya spellagen som säger att markandsföringen av spel- och casinoverksamhet ska vara måttfull.

– För mig som liberal är det en grundläggande del av yttrandefriheten att man ska kunna få marknadsföra vad man vill. Och reklam är en viktig del av våra intäkter och en källa till viktig information till våra konsumenter, säger Sara Svanström.

– Men samtidigt har vi ett ansvar för att våra resenärer i tunnelbanan inte ska utsättas för aggressiv eller vilseledande marknadsföring som kan drabba spelmissbrukare. Därför vill jag få det här prövat, säger hon.

"Inga prejudikat eller praxis"

Anmälan lämnades in i går torsdag och enligt Sara Svanström är förhoppningen att få till ett prejudikat eller en praxis för hur spelreklam får utformas i kollektivtrafiken.

– Spellagen säger att marknadsföreningen ska vara måttfull, men det finns i nuläget inga prejudikat eller praxis för vad som år måttfullt. Jag hoppas att min anmälan leder till att man prövar detta och kommer fram till hur spelbolagen ska hantera frågan, säger Sara Svanström.

"Problem att folk möter detta"

I fallet med Ninja Casino har Sara Svanström reagerat både på ur reklamen utformats och dess omfattning.

– Jag och flera andra reagerar på innehållet och att budskapen anpassas utifrån var på sträckan du är. Det här har pågått sedan årsskiftet och i mina ögon har det inte skett måttfullt, som lagen kräver. Vår region erbjuder vård mot spelberoende och då är det ett problem att folk möter detta, säger hon.  

Sara Svanström säger att hon vill invänta beskedet från RO innan hon kan uttala sig om ett eventuellt nästa steg.

Samtidigt har även Konsumentombudsmannen lämnat in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen av samma anledning, enligt Resumé.

KO vill även de vill få till en prejudicerande dom kring måttfullheten inom spelmarknadsföringen skriver tidningen.

Men Ninja Casinos vd Joacim Möller slår ifrån sig kritiken och tycker skrivelsen om "måttfullhet" är för luddig. Enligt honom handlar den aktuella kampanjen om att "marknadsföra vår enkla uttagsprocess eftersom det är omöjligt för oss att hävda att man faktiskt kommer att vinna pengar".

– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det, annars skulle det bli helt generiskt. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, säger han om den aktuella kampanjen till Resumé.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.