Andreas Lindblad får inte ladda sin elbil i samfällighetens gemensamma carport. Foto: Mikael Andersson

Lagen tvingar husägare att sälja sin elbil

Att ladda elbilen hemma i radhusområdet kan bli en kostsam historia, om det ens går över huvud taget. Krångliga lagar ställer nämligen till det för elbilsägare. "Jag måste sälja bilen eller ta det till rätten", säger Andreas Lindblad.

  • Publicerad 12:03, 17 jan 2019

För ett par år sedan skaffade Andreas Lindblad, som bor i ett radhusområde i Stäket i Järfälla, elbil.

– Jag hade inte en tanke på att det inte skulle gå att ladda bilen hemma. Det var väl naivt av mig, men jag är nog inte den enda som hamnat i den här situationen, säger han.

Bilen står i en carport, som ägs och förvaltas av samfällighetsföreningen i området, alltså husägarna som bor där. Andreas Lindblad fick inte okej från föreningen att skaffa en laddbox till elbilen, men betalade för att få en laddningsanordning installerad av en elektriker. Han betalar själv för den ström han använder, efter en överenskommelse med samfälligheten.

Men nu får lösningen bakläxa. Föreningen har nämligen fått besked om att de bara får tillåta motorvärmaruttag, och inte elbilsladdning enligt sitt anläggningsbeslut.

– För mig personligen är det rätt risigt, jag måste sälja bilen eller ta det till rätten. Det här är en extrem begränsning, säger Andreas Lindblad.

"Lagen hänger inte med"

Både Andreas Lindblad och samfälligheten bakbinds nämligen av krångliga regler, bland annat från Lantmäteriet, som är de som tar det yttersta beslutet om vad föreningen får göra (se faktaruta och artikel nedan).

Att bygga om för elbilar kan ha en prislapp på flera hundra tusen, och i föreningen där Andreas Lindblad bor är han den enda bland 66 fastigheter som har elbil.

– Det är ingen liten kostnad det handlar om, och vi får inte favorisera en medlem. Hade det varit 30 hushåll som haft elbilar i området hade det varit lättare att tänka framåt, men nu är det bara en, säger Birgitta Jansson, styrelseordförande i samfälligheten i Stäket.

Hon fortsätter:

– Vi som sitter i styrelsen är bakbundna. Tekniken går framåt, men lagen och bestämmelserna hänger inte med. Det hade varit bra med en laglig riktlinje, för det är många som sitter i samma sits.

Snårigt. Snåriga regler ställer till det för elbilsägare i vissa samfälligheter. Foto: Mikael Andersson

"En av de vanligaste frågorna"

För det är inte bara i Stäket som problemet uppstått. Frågan om laddning av elbilar är brännhet bland samfälligheter.

– Det är en av de vanligaste frågorna från samfälligheter just nu. Om man har elbil och ska bo i en samfällighet måste man vara medveten om att det troligtvis inte går att använda elen som finns i garaget till att ladda elbilen. Förmodligen kommer det att dröja innan anläggningar som är anpassade för elbilsladdning finns i samfälligheter, säger Eric Bodin, förbundsjurist på Villaägarna.

När leasingen på Stäketbon Andreas Lindblads elbil går ut till sommaren, lär det bli dags att skaffa en fossildriven bil igen.

– Jag tror att gamla samfälligheter kommer halka efter jämfört med nya. De som inte kan erbjuda elbilsladdning kommer att bli mindre attraktiva, säger han.

Därför blir det svårt för elbilsägare

Samfällighetsföreningar kan ha hand om gemensamma utrymmen som en carport. Vad föreningen får göra och hur saker finansieras beslutas genom en gemensamhetsanläggning, via en förrättning som klubbas av Lantmäteriet.

Om det står att motorvärmaruttag är tillåtet i carporten, är det inte detsamma som att tillåta elbildsladdning. Vill föreningen (majoritet krävs) göra något som inte ingår i anläggningsbeslutet, som att sätta upp laddstolpar för elbilar, krävs en ny förrättning.

Om Lantmäteriet väljer att göra en ny förrättning, vilket inte är säkert (se artikel nedan), kan det kosta tiotusentals kronor. Prislappen för installationen av laddning för elbilar kan sedan landa på flera hundra tusen kronor.