BRT-bussar har egna vägar vilket gör att de inte påverkas av övrig trafik. Foto: Mostphotos

Landstinget säger nej till superbuss från Järfälla

Planerna på så kallade superbussar som skulle mer än halvera restiden från Järfälla till Täby och Skärholmen läggs på is. Men för Järfällas del är intresset fortsatt stort.

  • Publicerad 12:16, 8 nov 2017

13 minuter till Skärholmen från Barkarby någon? Och 18 minuters resväg till Täby?

Den förkortade restiden skulle kunna bli verklighet med en satsning på BRT-system, Bus rapid transit. Bussar som bland annat har egna körfält, långa stationsavstånd och har samma medelhastighet som tunnelbanan och därför går snabbare än vanliga bussar.

Miljöpartiet i landstinget hade som vallöfte 2014 att införa bussarna. Organisationen bussföretagen har flera gånger försökt få till en BRT-linje och senast var det Socialdemokraterna i landstinget som i sitt nya trängselpaket hade med BRT-bussar som föreslås köra pendlare från norr till söder i "Stockholmsbågen".

I och med att Förbifart Stockholm byggs skulle till exempel en busslinje mellan Barkarby och Skärholmen bli verklighet, vilket skulle minska restiden med över 30 minuter. Men planerna verkar inte längre vara aktuella.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) berättar för StockholmDirekt att det inte finns några konkreta planer på att införa BRT. Intresset från majoriteten i Stockholms stadshus är också svalt.

– Det är en intressant fråga, men det finns inga önskemål från staten att satsa på detta i dagsläget. Vi fortsätter att vrida och vända på den här frågan, men det finns inget konkret, säger Kristoffer Tamsons.

"Järfälla kommer fortsätta driva frågan"

Men från Järfällas håll är dock satsningen på superbussarna fortsatt angelägen.

– Det skulle korta resvägarna enormt mycket och innebära otroliga lyft för oss kommuner runtomkring Stockholm stad. Mycket i Stockholms infrastruktur handlar om att man ska in i city, det är där stoppklossen finns. Nu när man gör en förbifart är det smart att ha en busslinje där med, säger Claes Thunblad (S) som är ordförande i kommunstyrelsen i Järfälla.

Claes Thunblad betonar att frågan "ligger högt i prioritering" från Järfälla kommuns sida, och att man framför detta i remissvar till Trafikverket och regeringen.

– Om man ska stärka upp tvärförbindelserna, bör man framförallt tänka kapacitetsstark, miljövänlig kollektivtrafik. Man bör gröna upp förbifarten, säger Claes Thunblad.

Det här är Bus Rapid Transit, BRT

✔Snabbussar på separata körfält eller helt egna körbanor

✔Egna stationer snarare än hållplatser

✔Långa stationsavstånd

✔Hög turtäthet och tydliga linjesträckor

✔Lika snabb medelhastighet som tunnelbanan

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Kitty har fixat vovvarnas kalufser i ett halvt sekel

Nyheter "Hundägare är bättre idag" I närmare 50 år har Kitty van Walden fixat Järfällahundarnas frisyrer. Snart går 70-åringen i pension, men att hon ska sluta trimma hundar har inte varit en lätt match. Varken för henne eller...torsdag 13/12 16:29

Så många åker SL:s pendeltåg till och från Järfälla

Nyheter Flest går av och på i Jakobsberg Järfällabo och frekvent pendeltågsresenär? Då är du en av tusentals. Nu visar nya siffror från SL hur många som åkte till pendeltågsstationerna i kommunen förra året.torsdag 13/12 11:34