Karin Nygårds har jobbat länge som lärare i Rinkeby och på Sjöstadsskolan. Hon tycker medelklassföräldrar måste försöka ha en mer avslappnad inställning till skolan. "Jag är Södermalmsförälder så jag är lika hemsk själv" säger hon. Foto: Maja Brand

Läraren till innerstans föräldrar: era överdrivna krav förstör för skolan

Läraren Karin Nygårds tycker det är dags att ta debatten om curlande högljudda innerstadsföräldrar. Deras krav och oro gör skolan sämre och barnen olyckliga, anser hon.

  • Publicerad 18:30, 1 mar 2017

Elever i Sjöstan är svårare att motivera, har mindre respekt för lärarnas auktoritet och stavar sämre än elever i Rinkeby. Det skrev läraren Karin Nygårds i en krönika i Lärarnas tidning.

Hon ville få lärarkollegor att inse att det inte finns ett sätt att vara lärare som funkar överallt, men krönikan spreds långt utanför skolvärlden och rörde upp en storm av känslor bland föräldrar i Sjöstan som kände sig påhoppade.

Karin Nygårds, som undervisat både i Rinkeby och på Sjöstadsskolan, bad om förlåt på Facebook och förtydligade sitt inlägg.

"Skicka Sjöstadsföräldrarna till Rinkeby"

Hennes poäng har aldrig varit att utmåla eleverna i Sjöstan som sämre. Men hon står fast vid att hon tycker att Södermalms- och Sjöstadsföräldrar borde fundera på hur de är mot sina barn – och vad de ställer för krav på skolan.

– Jag vill skicka Sjöstadsföräldrarna till Rinkeby, visa dem skolan och eleverna där, vad de brottas med. I Sjöstan och på Södermalm har vi det rätt så bra men vi oroar oss så mycket att vi kanske förstör för våra barn, säger Karin Nygårds.

Hon ger några exempel för att belysa sin tes.

I Rinkeby fanns en respekt för hennes auktoritet som lärare. Läraren bestämmer och får självklart säga till elever som beter sig illa men så funkar det inte riktigt i Sjöstan. När en Sjöstadslärare började låsa dörren efter lektionernas start gick föräldrar i taket. ”Elever som hade svårt att passa tiden kränktes”. 

Ett annat exempel: På Sjöstadsskolan har man fler rastvakter ute på en mindre skolgård än gården i Rinkeby, trots att konflikterna där kunde få allvarligare konsekvenser. I Rinkeby la lärarna tiden på att förbereda lektionerna istället.

Mer stress, sämre skola

Karin Nygårds tycker att oron gör att arbetsbelastningen blir onödigt hög i Sjöstan och att det går ut över elevernas kunskaper.

– Personalen på Sjöstadsskolan är mer stressad än i Rinkeby. Det finns en nervositet i Sjöstan. Det läggs en massa tid på administration och processer för att det ska finnas planer om något händer. Rastbevakningen är ett resultat av det. Tänk om vi kunde lägga den tiden på att förbereda undervisningen istället? säger Karin Nygårds.

Att eleverna i Sjöstan stavar sämre än i Rinkeby ser hon som ett bevis för att lektionerna och resultaten blir sämre av att lärarnas tid äts upp av annat. Hon tycker också många ungar i Sjöstan inte är så lyckliga som de borde.

– Vissa barn är pushade för hårt av sina föräldrar, andra barn är söndercurlade. Jag önskar att föräldrarna kunde vara mer relaxed och se att skolan här är bra och att barn klarar rätt mycket själva. Jag önskar också att lärarna och skolan kunde vara mer avslappnade i de här frågorna, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Lusselektion nummer 1: Livet är inte rättvist

"Många skäller på skolan men den är väldigt bra. Uppenbarligen får vi ut barn som klarar sig bra i samhället" säger Karin Nygårds som hoppas att både föräldrar och skolor kan slappna av mer. Foto: Maja Brand