DISTANSUNDERVISNING. Ulrika Zakrisson, lärare i samhällskunskap och beteendeämnen på Väsby nya gymnasium, har lektion med sina elever via datorn hemma i Bromma. Foto: Privat

Läraren Ulrika: "Jag saknar eleverna"

Digitala klassrum och undervisning på datorn – men inga elever i skolans lokaler. För två veckor sedan gick Väsby nya gymnasium över till distansundervisning. Men hur funkar det egentligen?

  • Publicerad 16:00, 2 apr 2020

Det funkar bra, men är lite speciellt.

Det var för drygt två veckor sedan, den 17 mars, som Upplands Väsby kommun och skolledning beslutade att Väsby nya gymnasium, VNG, skulle börja med distansundervisning. Detta efter Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att minska smittspridning av coronaviruset.

– Vi bröt lektionerna mitt på tisdagen och redan på onsdagen var vi i gång med distansundervisningen, berättar Ulrika Zakrisson, lärare i samhällskunskap och beteendeämnen på VNG.

Nu leder hon i genomsnitt 3–4 lektioner per dag hemma i köket i Bromma – och eleverna, som kan vara upp till 30 åt gången, sitter hemma hos sig. Men hur går det till?

– När lektionen börjar kopplar jag upp mig på datorn via Google Meet, ett slags videokonferens där jag som lärare börjar med att kontrollera närvaron genom ett upprop.

Skriva eller prata

Ulrika kör sedan en lektion där hon själv syns i bild och har ljudet påslaget. Eleverna har däremot inte ljudet på hos sig själva, utom när de ska säga något. De kan även skriva i chatten.

– Det funkar bra, men är lite speciellt. Den stor skillnaden är att det är så väldigt tyst. Jag får ingen direkt återkoppling som man får i klassrummet, säger hon.

Eleverna verkar också tycka att det funkar bra, enligt Ulrika.

– Fördelen är att vi har bra närvaro, eleverna är där. Om de är lite sjuka kan de vara med ändå. Det är lugnt i "klassrummet" och alla får komma till tals.

"Jag saknar direktkontakten"

Men nackdelarna är många, tycker hon.

– Jag saknar interaktionen, direktkontakten och den dynamik som det blir med en grupp elever i ett klassrum. Det blir också ganska enformigt efter ett tag, även om jag försöker hitta nya sätt att variera lektionerna.

Hon berättar att även om tekniken funkar bättre än många trodde så vill de flesta elever tillbaka till skolan.

– De fattar att skolan är viktig och de längtar tillbaka. Man ska inte underskatta den sociala interaktionen, säger hon.

VNG. Från och med onsdagen den 18 mars sker all undervisning på Väsby nya gymnasium på distans. Foto: Charlotte Årling/arkiv

Så funkar tekniken

Väsby nya gymnasium är en “en till en skola”, vilket innebär att alla elever på skolan har en dator som de fått låna från skolan. Skolan använder sig framför allt av Google apps där Google Classroom är det digitala klassrum som lärarna på skolan använde sig av redan innan distansupplägget för att kommunicera lektionsplaneringar och datum för viktiga inlämningar.

Under distansupplägget har Classroom tillsammans med framför allt Google Meet blivit än mer viktigt. Google Meet möjliggör möten med klassen där eleverna loggar in i samma klassrum. Läraren och eleverna genomför lektionen tillsammans i Google Meet där instruktioner ges, diskussioner pågår kring det aktuella innehållet i lektionen och där svar på frågor är möjliga att få direkt.
 

Visa merVisa mindre
Stockholm Direkt