Trivs. Kristina Svensson får skratta ofta på Visättraskolan, menar hon. Henrik Bartoldsson har sett vad en skolledning som backar kollegorna gör för sammanhållningen. "Vi är som en familj, det är svårt att lämna", säger Chimen Ali. Här finns ett driv och en "dela med sig"-kultur menar Rabia Celik. "Redan innan jag började blev jag inbjuden till lärarnas Facebookgrupp. Den fungerar som ett öppet klassrum. Första dagen på jobbet hade jag bättre koll på mina kollegor än vad jag hade på min gamla skola där jag jobbat i fem år", säger Jimmy Askelius. Foto: Jonas Gosende Grönvik

Lärarflykt? Nej. Visättraskolans lärare stannar kvar - det här är hemligheten

Trots den hårda konkurrensen om lärare, där ett nytt jobb kan betyda tusenlappar i löneförhöjning, stannar lärarna på Visättraskolan kvar. Pengar är inte allt, menar kollegorna.

  • Publicerad 13:44, 6 sep 2016

– Ryktet om skolor sprider sig snabbt bland lärare. Det handlar inte bara om lön. Det är också viktigt att trivas, må bra och få möjlighet att utvecklas, säger Semira Vikström, rektor på Visättraskolan.

Idag kan en lärare som jobbat några år på en skola byta kommun och arbetsgivare och på så sätt få en lönehöjning på flera tusen kronor. Förra veckan berättade Södra Sidan om "Lärarflykten i Huddinge". Under juni-juli lämnade 137 lärare Huddinge för jobb i andra kommuner, enligt Lärarförbundet.

LÄS OCKSÅ: Lärare flyr från Huddinge: 130 har slutat under sommaren

– Att byta arbetsplats och kommun har blivit det enda sättet för en lärare att få en högre lön. Det finns många kommuner runt om Huddinge som vill betala mer. Jag hoppas att politikerna förstår allvaret, säger Kristina "Tina" Svensson, lärare på Visättraskolan.

Inga planer på flytta

Men läget är långt ifrån nattsvart. Tina har jobbat på Visättraskolan i tolv år och har inga planer på att flytta.

– Det innebär alltid en risk att byta arbetsplats. Du vet vad du har, men inte vad du byter till. Är du missnöjd är det lättare att byta. Men det är vi inte här. Vi är jättenöjda.

Visättraskolan har bara förlorat två lärare till andra kommuner i år.

– Men en valde att komma tillbaka bara efter en vecka på sin nya skola i Stockholm. Det känns fantastiskt, ett kvitto på vårt hårda arbete, säger rektor Semira.

Lönen inte allt

Så vad är hemligheten? En bra skolledning som garanterar en god arbetsmiljö, ett strukturerat schema och möjligheten att utvecklas, enligt lärarna själva.

– Lönen är viktig. Men min egen utveckling är minst lika viktig. Jag kan få 5000 kronor mer i lön om jag byter kommun. Men här får jag möjligheten till fortbildning och utveckling. Jag tror att jag tjänar på det i längden, med större erfarenheter och meriter, säger läraren Rabia Celik.

Struktur i organisationen, med fasta scheman och tydliga förväntningar på lärarna, är också något som får dem att trivas.

– Vi får information i god tid. Det är inte dagen innan här. Vi får vårterminens schema redan på höstterminen, berättar läraren Henrik Bartoldsson, som jobbat på skolan i 25 år.

Är det inte så på alla skolor?

Nej! Utbrister kollegorna.

– Många lärare på andra skolor sitter med sina egna scheman på helgerna. Vår rektor underlättar för oss genom att minimera allt merarbete omkring. Vi får fokusera på det vi ska göra. Att undervisa, säger Rabia.

LÄS MER: Jimmy Askelius skriver om Visättraskolan på bloggen Skola 365: "Att arbeta i en skola som faktiskt fungerar"

Konkurrensen om lärarna

Idag kan en lärare som jobbat några år på en skola byta kommun och arbetsgivare och på så sätt få en lönehöjning på flera tusen kronor.

86 procent av Lärarförbundet i Huddinges medlemmar överväger att byta kommun om lärarlönerna inte höjs, enligt fackets medlemsenkät.

I mitten. Rektor Semira Vikström har drivit förändringen på Visättraskolan. Idag får skolan toppbetyg av lärarna i medarbetarenkäterna. Foto: Jonas Gosende Grönvik

Lärarnas rörlighet ställer nya tuffa krav på rektorerna

Idag kan en nyutbildad lärare börja med en högre ingångslön än en trogen lärare som jobbat på samma skola i flera år. Hur ska skolorna behålla lärare och samtidigt locka till sig nya?

Det är "lärarnas marknad" i Stockholmsregionen. Rektorer i kranskommunerna slåss med högre löner. Men nyrekryteringen riskerar att skapa en löneglidning och ett missnöje i organisationen som blir svår att hantera. Grundskollärare i Huddinge kan tjäna mellan 26000 och 45000 kronor i månaden.

Budgeten räcker inte för att lyfta de gamla och trogna lärarna som jobbar kvar. Flera skolor i Huddinge har fått spara för att klara nyrekryteringen. Och osäkerheten inför löneförhandlingarna är stor. Det berättade Södra Sidan förra veckan.

"Fantasilöner"

Semira Vikström, rektor på Visättraskolan, känner igen problemet.

– Jag har haft nyexaminerade lärare på intervju som krävt fantasilöner. Men jag har varit tydlig, det funkar inte för mig. Jag måste behålla ansiktet för personalen jag har här.

Snacket går i lärarkåren att man kan få 10 000 kronor mer i lön om man byter kommun och arbetsgivare. "Fantasisummor", menar Semira, som ser en bubbla på väg att spricka.

– Jag visar alltid lönestatistiken, hur det ser ut i verkligheten. Huddinge har bland de bäst betalda lärarna i landet, även om Stockholm ligger snäppet över oss.

Ändå lyckas skolan tillsätta alla lediga tjänster.

– Vi har haft tur, vi är en liten organisation med låg omsättning av personal. Och de som vi behövt rekrytera har varit riktigt bra och sökt på rekommendation av de lärare som redan jobbar här, säger Semira.

Byter man jobb inom samma kommun blir det inga pengar. Rektorerna får inte bjuda över varandra.

– Ändå har vi haft fyra lärare som har valt att börja här utan något extra i plånboken. Lönen är inte allt. Lärare vet vilka skolor de vill jobba på och inte. Vänd på det. Varför behöver en skola locka med såna löner?

Södra Sidan: Framtidens skola

Framtidens skola är en artikelserie med positiva exempel om skolans utveckling på södra sidan.

DEL 1: Skolan blir roligare med mobil och läsplätta i klassrummet

Mattelektion med klass 9B på Östra grundskolan i Skogås. På schemat geometri. På borden läsplattor och elevernas mobiltelefoner. På väggen en TV med klassens mentor Anders Enströms youtube-kanal.

DEL 2: Bättre ordning i skolan när eleverna har makten

Mer elevinflytande på Björkhaga skola har lett till bättre betyg, sammanhållning och elever har lärt sig ifrågasätta och förstå hur samhället fungerar. – Vi vet bäst hur vi lär oss, säger Helena Belina, 15.

DEL 3: Sexåringarna som hjälper nyanlända in i skolan

A, B, C, D. På Glömstaskolan jobbar två nyanlända lärare med att lära en förberedelseklass svenska och hur skolan fungerar. Till sin hjälp har de 31 förskolebarn.

Följ oss på facebook för fler nyheter från södra sidan av stan!

Lärarflykt? Nej. Visättraskolans lärare stannar kvar - det här är hemligheten

Nöjda lärare. Bara två lärare sa upp sig från Visättraskolan i somras. En kom tillbaka efter en vecka.