Leker upp självförtroendet i matte

Elever i Kista grundskola och Husbygårdsskolan har nu möjlighet att lära sig matte på fritids. I veckan utbildade Matteklubben personalen. – Vi vill få igång självförtroendet i matte tidigt.

  • Publicerad 01:15, 6 nov 2015

Alla har en relation till matte. En del tycker att det är jätteroligt och andra tycker matte är svårt och mindre kul.

Inne på Husbygårdskolan sitter fritidspersonalen samlad i ett klassrum och spelar plump tillsammans. När tärningarna på bordet är kastade räknar de ihop siffrorna.

– Ett, fyra och sex. Då kunde jag inte få något där. Då blir det plump på mig, säger Marie Eneqvist som leder leken.

Hon är en av grundarna bakom Matteklubben. Ett mattekoncept som syftar till att på ett kravlöst och lekfullt sätt öka elevers självkänsla och kunskap i matematik och som i första hand vänder sig till fritidspedagoger. Spelet de spelar är ett av många som ingår i konceptet.

– Man kan likna oss vid en matkasse. Våra verktyg kommer paketerade och hemleverade. Materialet är pedagogiskt och tänkt att underlätta i personalens vardag. Sedan är det upp till de som tar emot oss att använda kunskaperna på de sätt som passar dem, säger Annika Faxander, också hon grundare av Matteklubben.
Matteklubben kom till efter att de två småbarnsmammorna börjat diskutera Pisa-siffrorna och bristerna inom matematikundervisningen i skolan. De ansåg att man kunde göra mer, särskilt inom fritidsverksamheten, och tog därför saken i egna händer.

– På fritids blir det mycket fotboll eller musikinstrument. Det gillar många barn. Men vi tänkte varför kan man inte gilla science och matte också?, säger Annika Faxander.

Funderingarna tog fart och tillsammans med läraren och lärarutbildaren Eva-Stina Källgården tog de fram ett pedagogiskt material som genom spel, lek och experiment är tänkt att tända mattelusten hos alla.

– Alla har en relation till matte. En del tycker att det är jätteroligt och andra tycker matte är svårt och mindre kul. Våra övningar är anpassade så att barn i olika åldersgrupper och med olika kunskapsnivå ska kunna klara av dem och också upptäcka att det är kul med matte, Marie Eneqvist.

Genom fortbildningen som Matteklubben erbjuder får fritidspersonalen flera verktyg som de sedan kan använda i verksamheten. Barn från sex års ålder kan ta del i lekarna och experimenten som lärs ut. Materialet finns även för förskola och mellanstadiet.

– Det vi har sett är att det satsas mer på matematik i de äldre åldrarna. Men om man redan har en dålig relation till matematik, tycker vi att det är lite för sent att börja då. Därför har valt att rikta oss mot yngre barn för att få igång självförtroendet i matte tidigt, Marie Eneqvist.

Under senaste veckan har Matteklubben besökt Kista grundskola och Husbygårdsskolan som nu kommer att börja använda sig av konceptet.

Mer om Matteklubben

Genom Matteklubben - spel och lek med matematik skapas aktivitet för fritids där lärandet fortsätter.

Fritidspedagogerna får ett pedagogiskt och enkelt material att arbeta med samt kompetensutveckling.

Allt material fås i en stor låda tillsammans med en handledning om hur man gör övningarna och varför samt en bok skriven av Matteklubbens huvudpedagog Eva-Stina Källgården.

Materialet kan användas en eller flera gånger i veckan under en eller flera terminer och för olika grupper av barn.