Linbana får mothugg

Linbanan mellan Väsjöbanan och Häggvik vandrar raskt genom beslutsprocessen och kan bli verklighet redan inom några år. Men inte alla är med på tåget: – Jag trodde att det var ett första april-skämt när jag först hörde talas om den, säger Stig Ericsson, ordförande i Sollentunapartiet.  

  • Publicerad 08:57, 18 feb 2014

I förra veckan berätta V i Sollentuna om att konsultförslaget in att bygga en linbana, närmast efter central- eller sydeuropeisk modell, mellan det planerade bostadsområdena i Väsjöområdet och Häggvik.

Thomas Ardenfors (M), ordförande i plan- och exploateringsutskottet, beskrev läget som att man lämnade idéstadiet och gick in i skarpt läge.

Det skarpa läget innebär bland annat fördjupade studier och kontakter med SL för att få fram ett beslutsunderlag.

Planerna var lika oväntade som uppseendeväckande. Men det som talar för att linbanan, till skillnad från andra visioner och okonventionella förslag, är att kostnaden skulle bli en bråkdel av att till exempel bygga spårbunden trafik för att lösa de allmänna kommunikationerna.
– Det som är läckert är att ledningarna går i luften, sa Thomas Ardenfors bland annat.

Men åtminstone en del av oppositionen ifrågasätter att linbanan är en förträfflig idé. SP ägnar större delen av sitt senaste nyhetsblad åt projektet.
– Jag trodde att det var ett första april-skämt. Men tydligen var det allvar. Nu ska väl kommunen göra en studieresa till alperna eller något. Men det finns många praktiska problem, som bara det att var stolparna ska stå, säger Stig Ericsson, SP:s ordförande.
– Risken är nu att kommunen plöjer ned några miljoner i det här. Sedan går det inte att stoppa.

SP ifrågasätter till exempel hur många passagerare som ryms i en linbanegondol, hur länge resenärer skulle tvingas vänta i kö, hur personalintensiv en linbana är, hur man tar sig vidare från linbanans station i Väsjöbacken till Norrsätra eller Södersätra samt undrar hur ensamma kvinnor ska våga i den.

Relaterad information

Kommunledningskontorets bedömning av linbanan

”I utredningen har tre alternativa linbanesträckningar mellan Väsjön och Häggvik studerats närmare. Kontoret har dragit följande slutsatser:
• Det finns stor potential för att linbanan ska kunna konkurrera med bussen som kollektivtrafik och med bilen som färdmedel.
• För Väsjöområdet skulle linbana som kollektivtrafik innebära nya förutsättningar för den fortsatta planläggningen och för möjligheten att jobba med trafik- och parkeringsfrågor framöver.
• Linbanan skulle medverka starkt till profileringen av området.

Visa merVisa mindre

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Trädgårdsorkestern rycker ut där musiken behövs som mest

Nyheter Trion ska hålla minikonserter i trädgårdar En musikertrio ska inta trädgårdarna i Sollentuna för att sjunga och spela allt från klassiska visor till moderna popsånger som ett avbrott i isoleringen.fredag 5/6 15:01

Planerna för Södra Häggvik tar form

Nyheter ✓Skola för 900 elever planeras ✓Tusentals nya bostäder Sollentuna kommun går vidare med ett avtal för Stinsen. Samhällsbyggnadsnämndens ordförande menar att det är en pusselbit som faller på plats för stadsutvecklingen i Häggvik.fredag 5/6 15:00

Socialnämnden kan gå 40 miljoner back

Nyheter Ny prognos för budgeten 2020 Socialnämnden beräknas få ett underskott på 43 miljoner kronor, visar en ny rapport. Nu får kommunledningskontoret gå in för att tillsammans med nämnden arbeta fram en ny budget.fredag 5/6 8:00
Stockholm Direkt