Linbana får mothugg

Linbanan mellan Väsjöbanan och Häggvik vandrar raskt genom beslutsprocessen och kan bli verklighet redan inom några år. Men inte alla är med på tåget: – Jag trodde att det var ett första april-skämt när jag först hörde talas om den, säger Stig Ericsson, ordförande i Sollentunapartiet.  

  • Publicerad 08:57, 18 feb 2014

I förra veckan berätta V i Sollentuna om att konsultförslaget in att bygga en linbana, närmast efter central- eller sydeuropeisk modell, mellan det planerade bostadsområdena i Väsjöområdet och Häggvik.

Thomas Ardenfors (M), ordförande i plan- och exploateringsutskottet, beskrev läget som att man lämnade idéstadiet och gick in i skarpt läge.

Det skarpa läget innebär bland annat fördjupade studier och kontakter med SL för att få fram ett beslutsunderlag.

Planerna var lika oväntade som uppseendeväckande. Men det som talar för att linbanan, till skillnad från andra visioner och okonventionella förslag, är att kostnaden skulle bli en bråkdel av att till exempel bygga spårbunden trafik för att lösa de allmänna kommunikationerna.
– Det som är läckert är att ledningarna går i luften, sa Thomas Ardenfors bland annat.

Men åtminstone en del av oppositionen ifrågasätter att linbanan är en förträfflig idé. SP ägnar större delen av sitt senaste nyhetsblad åt projektet.
– Jag trodde att det var ett första april-skämt. Men tydligen var det allvar. Nu ska väl kommunen göra en studieresa till alperna eller något. Men det finns många praktiska problem, som bara det att var stolparna ska stå, säger Stig Ericsson, SP:s ordförande.
– Risken är nu att kommunen plöjer ned några miljoner i det här. Sedan går det inte att stoppa.

SP ifrågasätter till exempel hur många passagerare som ryms i en linbanegondol, hur länge resenärer skulle tvingas vänta i kö, hur personalintensiv en linbana är, hur man tar sig vidare från linbanans station i Väsjöbacken till Norrsätra eller Södersätra samt undrar hur ensamma kvinnor ska våga i den.

Relaterad information

Kommunledningskontorets bedömning av linbanan

”I utredningen har tre alternativa linbanesträckningar mellan Väsjön och Häggvik studerats närmare. Kontoret har dragit följande slutsatser:
• Det finns stor potential för att linbanan ska kunna konkurrera med bussen som kollektivtrafik och med bilen som färdmedel.
• För Väsjöområdet skulle linbana som kollektivtrafik innebära nya förutsättningar för den fortsatta planläggningen och för möjligheten att jobba med trafik- och parkeringsfrågor framöver.
• Linbanan skulle medverka starkt till profileringen av området.

Fler nyheter i Vi i Sollentuna

Nej till tiggeriförbud efter lång KF-debatt

Nyheter Motion röstades ned vid kommunfullmäktige Moderaterna och Sverigedemokraterna var ensamma om att rösta för att utreda ett förbud mot tiggeri under torsdagens kommunfullmäktige i Sollentuna.fredag 22/11 12:27

Här är SL:s alla trafikförändringar 2020

Nyheter ✓Pendeltågen ✓Tvärbanan ✓Tunnelbanan ✓Roslagsbanan ✓Pendelbåtar ✓Bussar SL gör justeringar i kollektivtrafiken för att bättre matcha stockholmarnas resvanor. Det här är de förändringar som ska genomföras med start 15 december.torsdag 21/11 11:10

Föräldrar vill folkomrösta om skolbeslut

Nyheter Kampen om Eriksbergsskolans framtid fortsätter Föräldrar bakom upproret "Utred bättre" vill starta en folkomröstning om Eriksbergsskolans framtid.onsdag 20/11 16:40
Stockholm Direkt