Medskapare. Andreas Blom och Alexander Mattsson Culafic framför det som en gång var en blå jättepenis. Foto: Sacharias Källdén

Livet efter jättepenisen på Kungsholmen

Hot och aggressiva samtal. Men en utebliven debatt kring betydelsen av den blå jättepenisen berörde gänget bakom väggen på Kronobergsgatan mest. Nu laddar Kollektivet Livet för fullt för nästa konstverk.

  • Publicerad 15:08, 2 maj 2018

Den må vara övermålad. Men i en slags Picasso-kubistisk form lever ändå Carolina Falkholts verk ”Fuck the world” kvar på väggen på Kronobergsgatan.

– För mig är det obegripligt att de har lämnat det så här. Nästan provocerande, säger Alexander Mattsson Culafic och skakar på huvudet när han tittar på väggen.

– Jag tycker att det är lite intressant, det går ju fortfarande att se vad det har varit, säger Andreas Blom.

Den blå jättepenisen är borta – så här ser det ut nu

Delade meningar. Precis som reaktionerna efter den blå penisen tog plats på väggen.

I drygt 10 år har de, bakom namnet Kollektivet Livet, sett till att olika konstverk fått pryda väggen i samarbete med fastighetsägaren Atrium Ljungberg.

Fastighetsägaren upplåter väggen. Kollektivet Livet bestämmer konstnär.

Inget av de tolv tidigare verken kommer i närheten av det senaste när det gäller uppmärksamhet.

Enormt genomslag

Genomslaget var enormt. Helt plötsligt fanns jättepenisen på nyhetssidor över hela världen och folk vallfärdade till väggen för att ta bilder.

Även om de var beredda på mer intresse än vanligt överträffade verkligheten allt.

Här tar jättepenisen plats på Kungsholmen

– Lokalt har uppmärksamheten ändå varit densamma. Skillnaden var ju all uppmärksamhet över världen, vi var ju bland annat på förstasidan i The Guardian. Det var extremt. Vi såg ju hur hennes verk togs emot i New York, där det målades över efter en dag, så vi tänkte att det kunde vara kul att ta tempen på Sverige. Vi anade att det kunde bli kortlivat, men inte så kort, säger Andreas Blom.

Mest uppskattning

Enigt duon har de fått en överväldigande majoritet ros och uppskattning, "95 procent har varit positiva". Men i kölvattnet även hot och aggressiva samtal, "främst från äldre män, vilket också är intressant". Trots den massiva uppståndelsen, på gott och ont, ångrar de inte valet av konstnär. Tvärtom. Men de är besvikna och kritiska över den uteblivna debatten kring vad konstverket står för.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Hade alla bara tagit sig lite tid först, googlat vad Carolina Falkholt har gjort tidigare och vad hon står för, hade debatten kunnat se annorlunda ut. Nu handlade det bara om att det har målats en kuk på en vägg och hur det främst påverkar barn och äldre, men det är de som bryr sig minst. Barn skiter i om det är en kuk på en vägg. Det är föräldrarna som överför sina värderingar. Och då kan man väl fråga sig var problemet egentligen ligger, ska vi inte kunna prata om det med våra barn? Fallossymboler finns överallt i stan, skillnaden här var att den var erigerad, säger Alexander Mattsson Culafic.

Men exakt vilken debatt eller hur verket ska tolkas vill de inte precisera eftersom de inte vill tala för konstnären eller styra hur folk ska uppfatta konsten.

Falkholt själv har i intervjuer efter uppförandet bland annat sagt att förhoppningen var att verket skulle vara ett sätt att få igång debatten kring kropp, sex och frihet.

Planerar för nytt verk

Att uppståndelsen kring konstverket har påverkat den större debatten kring gatukonstens vara eller icke-vara i staden negativt, tror inte duon. Snarare tvärtom.

Och de hoppas få till fler liknande samarbeten.

– Det som är speciellt när man uppför såna här verk är processen, de fina möten som uppstår mellan konstnären och publiken. Det öppnas upp för viktiga samtal vid väggen och det är det som vi brinner för och vill lyfta fram, säger Andreas Blom.

De betonar att det var fastighetsägarens beslut att leja in målare och måla över konstverket. Men enligt dem har uppståndelsen inte påverkat samarbetet med Atrium Ljungberg eller väggens framtid.

De är redan på gång med att göra klart med en ny konstnär för att få till ett nytt verk så fort som möjligt. De tänker inte backa från att fortsätta våga vara kontroversiella.

– Inte alls. Det måste alltid finnas utrymme för provokativ konst. Men vi är ju medvetna om att nästa verk som sätts upp kommer få uppmärksamhet oavsett vad det blir efter det här, säger Alexander Mattsson Culafic.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Eriksdalsbadets "fängelsepool" görs om

Nyheter Nu ska badet rustas för miljoner Mindre "fängelse-känsla", nya solstolar och klimatsmartare bassänger. Det är några av målen när Eriksdalsbadet ska fräschas upp.måndag 21/5 19:00