URPREMIÄR. Målet är att få människor att tänka ett steg längre när det gäller sexförövare, både kring hur de blir till – och hur vi hjälper dem att sluta, säger Lo Kauppi. Foto: Sacharias Källdén

Lo Kauppi bakom feministisk våldtäktspjäs

Kåta upp eller skrämma. Det tycks vara syftet med våldtäktsscenerna vi vant oss vid på film. Men det finns något vi aldrig sett förut: en kvinna som våldtar en man – och njuter. Nu är det dags, i Lo Kauppis nya föreställning Män inte kan inte våldtas.

  • Publicerad 19:00, 26 jan 2019

Förnedring. Sex. Våld. Makt. Byggstenarna i Märta Tikkanens roman Män kan inte våldtas är inga lättviktare. Men så är det heller inte någon fegis som tagit sig an utmaningen att för första gången någonsin gestalta berättelsen på en teaterscen. Det är Lo Kauppi, Södermalms egna bergsprängardotter som bland annat skapat debatt genom pjäser som Vita kränkta män.

När hon nu intar Södra Teatern är det, som alltid, med ett jävlar anamma som knockar en av stolen. I centrum denna gång står kvinnan – i formen av en en våldtäktsman.

Har aldrig gjorts förut

Berättelsen kretsar kring den 50-åriga bibliotekarien Tova, som bestämmer sig för att våldta den man som våldtagit henne.

– Att en kvinna använder sin sexuella njutning för att kränka en heterosexuell jämnårig vit man är något vi aldrig sett vare sig på scen eller i film förut, säger Lo och fortsätter:

– Det finns inte i vår hjärna att vi kvinnor skulle kunna tvinga oss på och gnida oss aggressivt mot en man tills vi kommer, för att sätta honom på plats. Men har vi verkligen mindre påträngande och explosiv kåthet än män? Eller besitter kvinnor samma sexuella ondska?

Scenkonst - med kränkta män

Det kan kvinnor uppenbarligen, menar hon. Även om de är extremt underrepresenterade som förövare när det kommer till sexuella övergrepp, så finns de där. Hon nämner övergrepp på barn och att köpa sex av yngre män i Afrika som exempel.

Fördomar om kroppen

Att våldta handlar om makt och utförs oftast på någon som är under en själv i hierarkin, säger Lo. En sista ventil, där det enda som finns kvar för att återta en känsla av kontroll är att trycka ned någon sexuellt. Något som lika gärna skulle kunna utföras av kvinnor.

"Det finns inte i vår hjärna att vi kvinnor skulle kunna tvinga oss på och gnida oss aggressivt mot en man tills vi kommer, för att sätta honom på plats". Foto: Matilda Rahm

Lo Kauppi, känd från bland annat Vita kränkta män och Tjuvheder. Foto: Sacharias Källdén

Men många har svårt att se hur en sådan våldtäkt skulle gå till rent fysiskt.

– Dels för att vi har svårt att föreställa oss män i en så pass utsatt position, men också för att vi förknippar fysiska reaktioner – som att få stånd eller bli blöt – med upphetsning. Att kroppen reagerar på ett visst sätt av en viss typ av beröring är inget någon kan styra över. I romanen som föreställningen baseras på står kvinnan och slår med ett rep på kuken till den reser sig innan hon våldtar honom, säger Lo.

Antingen skrämma eller kåta upp

När kulturpersonligheten Jörn Donner filmatiserade Män kan inte våldtas 1978 var själva nyckelscenen, när mannen våldtas, inte med. Men nu är det dags.

I de tusentals våldtäktsscener som flashat förbi i filmer och serier man sett genom åren, när en man våldtar en kvinna, tycks scenerna bara ha två syften enligt Lo: 1. att man ska bli rädd eller 2. att man ska bli kåt. Själv säger hon att hon ville göra scenen så ful som möjligt, så som en våldtäkt faktiskt är.

– Jag vet inte hur publiken kommer att reagera, kommer de kanske att tycka synd om mannen när han blir våldtagen? Eller applådera henne? Jag räknar med att folk kan resa sig upp och gå därifrån men ärligt talat, jag har ingen aning. Det är det som är så spännande.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Män kan inte våldtas

Är en roman av Märta Tikkanen som gavs ut 1976.

Sätts för första gången upp på scen 2 februari-3 mars på Södra Teatern, en av scenerna som Stadsteatern samarbetar med under renoveringsperioden. Vid två tillfällen under våren arrangeras fördjupande samtal efter föreställningen, med teman som "Våldtäkt i kulturen – hämnd eller underhållning"?.

Lo Kauppi bor vid Mariatorget och är regissör, skådespelare, dramatiker och författare. Hon slog igenom 2003 med den självbiografiska pjäsen Bergsprängardottern som exploderade och har tidigare bland annat satt upp Vita kränkta män. Hon har även medverkat som skådespelare i bland annat Tjuvheder. Under 2019 ger hon ut boken Två vita dvärgar.

Lo Kauppi. Foto: Sacharias Källdén