Löftet: Nya försök med sopsaltade trottoarer

Trottoarer ska sopsaltas även i vinter. Det slår trafikborgarrådet Daniel Helldén fast och kör över trafikkontorets tidigare besked. Staden ska lägga fem miljoner på nya försök att förbättra för gående.

  • Publicerad 13:57, 6 nov 2018

Som StockholmDirekt kunde berätta tidigare meddelade trafikkontoret att det inte skulle bli någon större satsning på att sopsalta trottoarer i staden och inga nya försök i vinter.
Men nu kommer trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) med nya besked.

Det ska bli utökade tester meddelar han nu och uppger att ytterligare fem miljoner kronor ska läggas på nya försök på flera trottoarsträckor, främst i innerstan. De sträckor, S:t Eriksgatan och Norr Mälarstrand som gjordes förra vinter ska även de fortsätta att sopsaltas.

Klart: Det blir ingen sopsaltning av trottoarer

– Vi kommer anslå fem miljoner kronor extra i budgeten för den här verksamheten för vi vill utöka testerna för att få bättre framkomlighet för gående i Stockholm. Det är en uttrycklig vilja från vår sida, säger han.

Problemen går att lösa

Enligt trafikkontoret hänvisade man till en utvärdering från förra vinterns försök som pekade på att det är svårt att få till en bra sopsaltning på trottoarer, bland annat på grund av ojämna marknivåer och även saker som står i vägen som möbleringar. Det är problem som går att lösa, enligt Daniel Helldén.

– Vi vet att det blir besvärligt när det är saker i vägen och trånga trottoarer, att det finns tillfällen då sopsaltningen inte tar fullt ut. Men det är samma sak när man plogar. Så vi utökar testerna helt enkelt, barnsjukdomar finns i alla nya system och nu får vi titta på hur de går att lösa, säger han.

LADDA NER VÅR APPIphone eller Android

Hur många platser de nya försöken ska göras på återstår att se, men det kommer främst handla om innerstan, enligt Helldén.

– Trafikkontoret ska nu ta fram en lista på ett antal platser. Det kommer huvudsakligen bli i innerstan eftersom gångbanor som är asfalterade är mycket enklare att sopsalta. Av de 20 mil cykelstråk som vi sopsaltar gör vi även det på 15 mil av gångbanorna, säger han.

Så här vill staden inte att det ska se ut när det snöröjs. Skiljer sig snöröjningen mellan trottoar och cykelbanor är risken stor att fotgängarna väljer cykelbanan. Foto: Stockholms stad

Så snöröjer staden

Trafikleder och bussgator med tillhörande gångbanor röjs först. Målet är även att ploga ett antal pendlingsstråk för cyklister i ett tidigt sked.

Sedan röjs övriga huvudgator med tillhörande gångbanor och gång-, cykel- och mopedvägar.

Därefter tas bostadsgator med tillhörande gångbanor och gång-, cykel- och mopedvägar.

Totalt sopsaltar staden 20 mil cykelbanor, varav 15 mil är gång- och cykelbanor. Att sträckan för gångbanor är kortare beror på att den utrustning som används endast kan sopsalta på de kombinerade banorna om de inte skiljs åt av fysiska hinder som till exempel kantsten och staket, enligt staden.

På Stockholm.se/sno kan man läsa mer om snöröjningen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.