Vill hjälpa. Eva Karlsson var en av dem som skrev upp sig för att hjälpa till att undervisa nyanlända i svenska. Hon har tidigare jobbat med integrationsfrågor och nu vill hon engagera sig ideellt. Foto: Privat

Många ville hjälpa när staden höll möte om flyktingar

Vad kan vi göra och hur kan vi engagera oss? När staden bjöd in till öppet hus om Kransens nya flyktingboende var den vanligaste frågan hur man kunde hjälpa till.

  • Publicerad 19:44, 7 mar 2017

I ett gasoluppvärmt tält mittemot tunnelbanan i Midsommarkransen hade staden på tisdagskvällen öppet hus för att informera om områdets nya flyktingboende som slog upp portarna för ett par veckor sedan.

Runt tre tusen boende från området hade bjudits in och på plats fanns sju representanter från staden, redo att informera och svara på frågor. Sammanlagt räknade staden med runt tre hundra besökare, och när Tidningen Liljeholmen/Älvsjö besökte tältet lyste de upprörda besökarna med sin frånvaro.

– Hittills har det varit mellan trettio och fyrtio personer här och många frågar vad det kan hjälpa till med. Både när det gäller saker och hur man kan engagera sig, säger Anna Mölgård, samordnare för bostäder för nyanlända på stadsledningskontoret.

Vill engagera sig

På listan från Röda korset där besökare kan skriva upp sig som volontärer för att lära ut svenska står redan flera namn. En av dem som skrivit upp sig är Eva Karlsson. Hon har jobbat med flyktingar tidigare, på HVB-hem för ensamkommande och som integrationskonsult, och länge funderat på att börja engagera sig igen.

– Jag har jobbat med integration tidigare och nu vill jag passa på och se om jag kan hjälpa till på det här boendet. Kanske med att lära ut svenska eller fylla i blanketter, säger hon.

Bra med information

Yolanda Gómez bor i Västberga och visste inte om det nya boendet innan hon passerade tältet på vägen hem.

– Jag tycker det är jättebra att folk får veta och att det informeras om vad som händer. Jag skulle gärna vilja engagera mig genom att hjälpa dem att träna svenska, säger hon och skriver upp sig på listan.

På plats i tältet fanns förutom representanter från staden också föreningen Midsommargården. Där har man för bara några veckor sedan startat Rosa stationen Telefonplan, en kulturell mötesplats för att göra det lättare för nya och etablerade svenskar att mötas.

– Vi är här för att berätta hur man kan engagera sig och för att berätta om vårt nya projekt. Det är ett ganska stort intresse och folk är positiva och de flesta har sagt att de kommer att komma nästa gång, säger Ebba Brusewitz, verksamhetschef på Midsommargården.

Bara positiva reaktioner

Att det nya boendet kom till Kransen nästan samtidigt som de startade upp sin nya verksamhet var bara en slump.

­ Men de som bor där vill vi verkligen nå. Det är ett roligt sammanträffande att boendet öppnade nu och de bor ju så nära oss också, säger hon.

På onsdagen flyttar de sista boende in och under de första två veckor som boendet varit öppet har reaktionerna enbart varit positiva.

­ Det har mest varit att folk frågar om de kan hjälpa till. Antingen med kläder eller med undervisning. Jag får bara positiva reaktioner hela tiden. Jag har inte mött någon rädsla eller några farhågor, säger Harriet Larssén, biträdande enhetschef på boendet.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.