Foto: Sacharias Källdén

Massiva klagomål på prestigebygget Snabba hus: ”Har krånglat från dag ett”

Vattenläckor, hissar som inte fungerar, dörrar som går i baklås. Svenska bostäders prestigeprojekt "Snabba hus” får massiv kritik av de boende. ”Husen känns som gjorda av sand och papper”, säger Elina Perdahl.

  • Publicerad 16:07, 10 nov 2016

– Jag tycker det är sjukt att Svenska Bostäder skryter om dessa hus och att det var en stjärnarkitekt som ritat dem, säger en uppgiven Elina Perdahl.

Hon har sedan i somras bott i ett av Svenska Bostäders ”Snabba hus” som ligger i Västberga. 200 personer har flyttat in i lägenheterna, men många är frustrerade. Vattenläckor, dörrar som gått i baklås och trasiga tvättmaskiner är bara några av de saker som lockat fram en påtaglig frustration bland de boende.

– Det har krånglat från dag ett. Jag hade inte ens hunnit flytta in, då hörde vi från en granne att så fort det regnade så rann det in vatten genom ytterdörren. Det är dörrar som gått i baklås och huset har sju våningar så det blir inte kul när hissen inte fungerar, säger Elina Perdahl.

Stora vattenpölar

Sedan i juni har det vid varje tillfälle det regnat fyllts en stor pöl utanför Elina Perdahls ytterdörr. Enligt henne tog det fyra månader innan det åtgärdades.

– Varje gång det regnade så såg det ut som ett hav av vatten utanför min ytterdörr eftersom man byggt loftgången fel, Elina Perdahl.

I Facebookgruppen ”Snabba hus i Västberga” så är det flera boenden som har klagat det senaste dygnet på att de inte har kunnat ta sig in genom portarna.

– Jag ringde fastighetsjouren och då bad de oss att använda brandtrappan istället, säger Elina Perdahl.

Svenska Bostäders fastighetsingenjör Stefan Hamrén känner igen de boendes bild, men kan inte svara på hur många klagomål som har kommit in.

– Det är ganska vanligt att när nya hus tas i drift upptäcks fel som man sen får hantera. Sen bli det mer av en normal förvaltning, säger Peter Hamrén.

"Vi betalar ändå hyra"

Han menar att det generellt inte finns riktlinjer kring hur länge det får ta innan en felanmälan åtgärdas.

– Vad jag vet så har vi inte satt någon tidsgräns men vi ska försöka åtgärda alla fel så snart som möjligt. Det är en självklarhet för oss, säger Peter Hamrén.

Enligt Peter Hamrén så är det viktigt att man också särskiljer problemen.

– Är det portar så är det en sak, är det vattenskador är det tyvärr något som måste skötas via entreprenören och försäkringsbolaget vilket gör det krångligare när det ska åtgärdas.

Är det rimligt att behöva vänta fyra månader på att en felanmälan ska åtgärdas?

– Det har varit olika typer av vattenskador som har haft olika typer av felkällor, men jag vet inte på rak arm vilken du menar så då kan jag inte uttala mig om den.

För Elina Perdahl så finns det mycket kvar som Svenska Bostäder kan ta tag i.

– Vi betalar ju ändå hyran så jag tänker att saker ska fungera som de ska. Husen känns som gjorda av sand och papper. Jag tycker att Svenska Bostäder ska lösa allt mer ordentligt och ha en tätare kontakt med entreprenören, säger Elina Perdahl.

LÄS MER: Första snabba husen till Västberga färdiga

LÄS MER: DEBATT. Ann Margarethe Livh (V): Snabba hus underlättar för unga vuxna utan bostad

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.