Cykel. Grundproblemet är att tutande bilister och arga cyklister aldrig får tid till att prata. Foto: Mostphotos

"Måste du och dina irriterande vänner cykla i bredd?"

Hej cyklist, varför måste du och dina irriterande vänner cykla i bredd?

  • Publicerad 13:22, 7 sep 2020

Problemet med tutande bilister är att man aldrig får chansen att förklara.

”Varför måste ni cykla i bredd för?!” skrek en vansinnig dam genom ett nedhissat passagerarfönster, påhejad av sin mycket signalhornsglade make, för ett par veckor sedan när jag och en vän var ute och cyklade.

Vi cyklade på Vallbyvägen i höjd med Håningby och skulle precis nå en skymd vänstersväng när tutan började ljuda bakom oss. Vi blev också upprörda.

Duon var inte intresserad av något svar utan varvade upp motorn och for iväg med ett vrål.

Jag tror att det är precis det som är grundproblemet.

Problemet med tutande bilister är att man aldrig får chansen att förklara varför vi cyklister ibland cyklar i bredd när vi är flera, eller inte alltid slickar dikeskanten när vi cyklar ensamma.

Jag tänkte göra ett försök här i stället.

Det är för vår egen säkerhet.

Såhär: Att göra en säker omkörning i en skymd sväng, oavsett vilket fordon, och hastighet den färdas i, är en omöjlighet.

På en landsväg som saknar vägren är körfältet helt enkelt inte tillräckligt brett för att det både ska rymmas både en cyklist och en bil.

”Men det är ju inte bara i skymda svängar som ni cyklar i bredd?”

Nej, men det bygger på samma logik. För att köra om en cyklist, en mopedist, eller för den delen en annan bil, så måste man använda en del av det motsatta körfältet för att kunna betrakta den som säker.

Och då spelar det ju liksom ingen roll om en ensam cyklist ligger en bit ut från dikeskanten i körfältet, eller om det är en hel klunga som cyklar i två led.

Man kan inte köra om ett sådant ekipage om man får möte, eller riskerar att få möte i motsatt körfält, på en väg av ovan nämnd storlek. Det är livsfarligt. En vindpust räcker för att olyckan ska vara framme. Det kan också vara olagligt.

Enligt trafikförordningen, 3 kap. §32 innebär att omkörning är förbjuden om den inte kan ske utan fara. Att köra om med liten marginal innebär fara. §33 i samma förordning säger att den som ska köra om är skyldig att ge betryggande avstånd i sidled till det fordon som körs om.

Problemet är att det inte finns något uttalat mått om vad som anses vara ett betryggande avstånd i sidled, utan ska prövas i fall till fall.

Men på smala vägar, där knappt två bilar kan mötas?

Signalhornsläge. Cyklisterna har inte upptäckt dig. Har det upptäckt dig och ändå inte formerar sig i ett led i stället för två, är det förmodligen ett gäng rötägg du stött på. Tuta igen. Alternativt visa långfingret.

De är på jakt efter att hjälpa fler

Nyheter Med 200 000 kronor i kassan vill den nystartade föreningen Victoria göra gott. – Vi vill att alla ska ges samma chans i livet att utvecklas till sitt allra bästa jag, säger Arne Wåhlstedt, ordförande.fredag 18/9 11:42

Stöld på ICA Maxi funkar inte

Nyheter Två stölder kunde avslöjas på ICA Maxi under torsdagen. I båda fallen var det vuxna personer som försökte ta med sig varor utan att betala – men som upptäcktes och stoppades då de gick ut.fredag 18/9 10:33