Anantnan Devanajagam, Ebba Spännargård och Charlie Björk får ofta ta emot kunder som är sura över att posten inte har öppet när de önskar. Foto: Henrik Lindstedt

Matbutik i Huddinge vill sluta som postombud

Tempo i Segeltorp tänker sluta som postombud. Anledningen? Hotfulla och arga kunder har blivit en trygghetsfråga för personalen. "Personalen avskyr att jobba i posten", säger butiksägaren.

  • Publicerad 16:14, 3 maj 2019

Ett samtal mitt i middagen på valborgsmässoafton blev droppen för butiksägaren Maria Hammarfelt. Ännu en högtid förstörd av ännu en kund som ringer och skäller ut henne för hennes Tempo-butik inte har öppet postavdelningen så att hen kan hämta ut sina paket. Hon har fått ta emot meddelanden via mejl, via sms och på Messenger.

– Det har gått över styr. På första maj började de ringa långt innan vi hade öppnat och frågade om det verkligen stämde att vi hade posten stängd. "Min dotter fyller år, ni har förstört hennes födelsedag!" Det var 15–20 personer som sprang in och bad oss öppna, suckade högt, blev arga och hotfulla. Till slut mår man psykiskt dåligt av det. Ordentligt. Jag förstår inte hur folk funkar... säger Maria Hammarfelt.

"Avskyr att stå i posten"

Men det är inte bara på högtider, då Tempo har andra öppettider för posten än vanligt, som personalen utsätts för arga kunder, säger hon.

– Det är ofta en hotfull miljö för både mig själv och min personal. Det händer flera gånger om dagen. Min personal avskyr att stå i posten.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Charlie Björk är en i personalen och han instämmer.

– Nittionio procent av de som handlar i butiken är trevliga. De som bara ska till posten verkar ofta skita i konsekvenserna av sitt beteende. Jag minns en kvinna som skrek och gapade och fick ett utbrott för att hon inte fick sitt paket. Hon hade inte giltigt leg, säger han.

"Paket överallt"

Ett annat problem är att mängden försändelser har ökat kraftigt de senaste åren. I höstas valde både Ica Kvarnen och Ica Stuvsta att sluta som postombud på grund av det ständigt ökande trycket från näthandeln.

– Vi har paket överallt. När det är som mest även inne på toaletter och i personalutrymmen. Det är för mycket jobb, det är för lite pengar och det är extremt slitsamt, säger Maria Hammarfelt.

Helst skulle hon ville säga upp avtalet med Postnord så fort det går. Men Tempo har ett avtal med Postnord som går ut i december 2020. Om de vill säga upp avtalet innan dess skulle det innebära kontraktsbrott och vite.

– Jag ska prata med Postnord. Men jag känner att vi inte kommer ha råd att betala vite.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android