Låg lön. Foodoras bud cyklar för 70 kronor i timmen. Foto: Mikael Andersson

Matleverantören Foodora anklagas för att dumpa lönerna

Matleverantören Foodora växer så det knakar i Stockholm. Flera hundra unga stockholmare har redan börjat jobba som cykelbud för företaget – utan kollektivavtal och med låg timpenning. ”Lönedumpning”, säger facket.

  • Publicerad 06:20, 5 okt 2016

Att köpa hem lite finare krogmat och få den levererad till dörren med bud blir allt vanligare.

Företaget Foodora, som drog igång för ett drygt år sedan, växer just nu explosionsartat och har som ambition att dominera marknaden i Stockholm.

Enligt branschmedia har Foodora en tillväxt på 25 procent per månad.

Affärsidén går ut på att låta stockholmare via en app i mobilen beställa mat på någon av de cirka 200 restauranger som företaget samarbetar med i Stockholm och leverera den till dörren med cykelbud.

Anställer löpande

I nuläget engagerar Foodora cirka 350 cyklande bud enbart i Stockholm men ambitionen är att locka ännu fler.

"Vi erbjuder flexibla arbetstider, bra lön och en möjlighet att träna under arbetstid” står det i den jobbannons som företaget har på sin hemsida.

Men vad ”bra lön” betyder lite mer konkret vill företagets ledning ogärna prata om.

När StockholmDirekt träffar marknadschefen Oliva Secher på Norrmalmstorg under ett event nyligen, avböjer hon frågor om cykelbudens lön.

– Jag får inte gå ut med det, säger hon.

Men Olivia Secher kan berätta att snittåldern på cykelbuden är runt 22-23 år. Nio av tio jobbar deltid. Många studerar.

Något kollektivavtal finns inte.

Gillar jobbet

När StockholmDirekt frågar Foodora-bud på stan om vad de tjänar har ingen velat ställa upp med namn och bild. Men uppgifterna om lönen är samstämmiga: 70 kronor i timmen plus 20 kronor per leverans. Fast på helger ges ingen timlön alls, enligt de bud vi pratat med. Då är det 75 kronor per leverans som gäller. Likadant har det låtit från Foodora-bud i Göteborg.

– Det är bra för mig som pluggar, jobbet är lätt att lära sig och inga konstigheter, säger ett ungt cykelbud med rosa hjälm och den karaktäristiska loggan på ryggsäcken.

Minst tio timmar i veckan bör man kunna jobba för att få anställning. En riktigt bra dag hinner man med upp till tre leveranser per timme, säger ett annat bud.

– Det är bra för nu, som ett extrajobb. Men jag tror inte att jag skulle kunna leva på det här enbart, säger han.

Foodoras vd, Felipe Gutierrez, vill inte gå ut vad buden har i lön men han bekräftar uppgiften från buden.

– Det är en viss typ av cyklister som har lönemodellen. Vi har flera olika. Våra cykelbud tjänar mellan 5 000 kronor i månaden och 40 000 kronor, om man har tilläggsuppgifter. Att haffa cyklister på stan och fråga om ersättningsnivåer är inget bra sätt, det ger inte hela bilden, säger han.

"Lönedumpning"

Fackförbundet Transport har fått upp ögonen för Foodora och betraktar arbetsvillkoren som undermåliga med fackliga mått mätt. Cykelbud har hört av sig för att diskutera avtalet.

– Som jag det är det en form av lönedumpning, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Stockholm.

Enligt facket är cyklande bud som vilka andra bud som helst och ska ha avtalsenlig lön därefter.

– 70 spänn i timmen för att köra mat låter alldeles för lågt. I de avtal som vi tillhandahåller för bud ligger har en ingångslön på drygt 130 kronor i timmen, säger Lars Karlsson.

Felipe Gutierrez säger att Foodora diskuterat kollektivavtal men att företaget hittills valt bort det, för att kunna spara på administration och kostnader.

– Vi har vuxit i enorm takt. Just nu håller vi på att diskutera hur vi ska gå vidare. Vi anlitar väldigt mycket personer som kanske inte skulle komma ut i arbetslivet utan oss. Den flexibiliteten vill vi inte förlora, säger Felipe Gutierrez.

Tyska ägare

Foodora sysslar med hemleveranser från lyxkrogar via cykelbud.

Foodora ägs av det tyska bolaget Delivery Hero och finns i Sverige i Stockholm, Göteborg, Malmö och i Solna/Sundbyberg.

I Stockholm startades tjänsten förra sommaren.

Foodora är nominerat till årets innovatör på Restauranggalan 2016.

I dag kan Foodora utföra leveranser till innerstan och utanför tullarna till de allra närmaste stadsdelarna. Företagets mål är växa så att en större del av stan ska kunna beställa mat.

De flesta leveranserna sker i dag till adresser på Östermalm och i Vasastan.

Cykelbuden är försökrade, men det är oklart i vilken grad.

För att få jobba som cykelbud åt Foodora krävs att du kan jobba kvällar och/eller helger, har en egen cykel och kan cykla snabbt, har en smartphone, är grymt tävlingsinriktad, är pålitlig och ansvarstagande samt har en positiv inställning och är service-minded.

Kampanj. Foodora satte upp en pop up-restaurang på Norrmalms torg under två dagar i september. "För att vara offensiva i en tid som kräver det", säger marknadschefen Olivia Secher. Foto: Andreas Jennische