Bengt Karlsson framför sin gamla Jaguar. Foto: Sacharias Källdén

Miljöpartist kämpar för rätten att få köra gamla bilar

I ett garage på Sandhamnsgatan bygger miljöpartisten Bengt Karlsson om sin Jaguar från 1983 till en etanoldriven miljöbil. Nu tar han strid mot sitt eget parti.

  • Publicerad 14:05, 30 okt 2018

Bengt Karlsson har suttit i landstinget och är ordförande för föreningen Klassiska miljöfordon, KMFO. Han har byggt om en del av garaget på Sandhamnsgatan 10 till vad han kallar "Gröna garaget". Där håller han på att förvandla sin Jaguar från 1983 till en etanoldriven "supermiljöbil". Samma år som bilen tillverkades flyttade han till Sandhamnsgatan.

Bilen, som gått 8 000 mil, fick han ärva för sex år sedan efter en kompis som dog. Med hjälp av en liten databox i motorhuven ska bilen kunna gå på 85 procent etanol och 15 procent bensin.

– Den kopplar om och ställer om datasystemet i bilen, säger Bengt Karlsson som bara behöver en instruktionsbok innan han kan starta.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

– Det var på gång med boxen, men om konstruktören ska öppna sin dator kostar det pengar. Jag måste hitta en sponsor, säger han.

Vill köra gammalt

Bengt Karlssons mål är att gamla bilar som byggs om för att kunna gå på biodrivmedel lätt ska kunna besiktigas och klassas som miljöbilar. Sedan att de ska vara tillåtna i de miljözoner för personbilar som planeras att införas i staden om några år för att minska utsläppen från biltrafiken.

– Miljözoner är en bra idé men man borde tillåta gamla bilar som kör med biodrivmedel i stället för att skrota dem. Annars blir det orättvist, då är det bara de rika som kommer att kunna köra i stan. Det är inte alltid man kan åka kommunalt, till exempel om man jobbar natt och alla har inte råd att köpa en elbil, säger Bengt Karlsson, som varit aktiv inom Miljöpartiet i landstinget den gångna mandatperioden.

Svårt få med sig Helldén

Hur det blir de kommande fyra åren vet han inte än men han har inte alltid varit överens med kollegerna i kommunen.

– Det finns ett motstånd mot gamla bilar inom partiet i Stockholm. Jag har pratat med Daniel Helldén (trafikborgarråd, reds anm.) om att biodrivna äldre bilar borde tillåtas i miljözonerna men han passar. De har lite snöat in på elbilar och elcyklar. Man har "sin linje".

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Bengt Karlsson utbildade sig till bilmekaniker på 1960-talet, sedan läste han till ingenjör. I dag gör han "det mesta själv" på sina bilar. Förutom jaguaren äger han en Volvo 740 och en motorcykel med sidovagn som han gjorde etanoldriven för 15 år sedan.

Nu vill han att fler ska engagera sig för övergång till etanolbränsle. Han bjuder in alla intresserade till garaget på Sandhamnsgatan.

– Jag söker pengar för olika projekt men vill framför allt se mer engagemang. Det är inte nödvändigt att köpa en ny dyr miljöbil eller en cykel för att måna om miljön. Alla som är intresserade av miljön eller veteranbilar är jättevälkomna hit, säger Bengt Karlsson.

Boxen som ska göra om Jaguaren till en etanoldriven miljöbil. Foto: Sacharias Källdén

Vad är en miljözon?

Daniel Helldén (MP) har länge förespråkat miljözoner i staden. Det innebär i korthet att dieselbilar och fordon som inte uppfyller de satta utsläppskraven kommer att förbjudas att köra i vissa zoner. Nyligen meddelade det nya grönblå styret i staden att Hornsgatan blir först ut och Helldén (MP) säger att man ska se över vilka ytterligare gator som kan bli aktuella.

Bilintresserad. Bengt Karlsson utbildade sig till bilmekaniker på 1960-talet, nu bjuder han in alla miljö- och veteranbilsintresserade till sitt garage på Sandhamnsgatan. Foto: Sacharias Källdén

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.

Stor rivning föreslås i City

Nyheter Nu avgörs striden om omstridda bygget Trots kritik från länsstyrelsen. Nu ska staden klubba planerna på att riva Passagenhusen i City och bygga ett nytt niovåningshus.onsdag 21/11 7:00

"Jag hade handen på Eddie Vedders kuk lite för länge"

Nyheter Kändisfotografen från Söderort om rockvärldens största svin I tre decennier har han fotograferat rocken och dess kändisar i Stockholm. Nu släpper han boken "Let there be rock" med personliga favoriter, många som aldrig publicerats förr. Johan Bergmark...tisdag 20/11 20:00