Mattias Månsson, student och boende i området, tycker att det är överraskande många bilar i Norra Djurgårdsstaden. Foto: Ylva Bergman

Miljöstadsdel får Stockholms största p-garage

Igår klubbades det stora parkeringsgaraget i Norra Djurgårdsstaden i kommunfullmäktige. 1 600 bilar ska ta plats i bergrummet vid Gasverket till 2022. Men hur rimmar det egentligen med det uttalade målet att få boende i området att skippa bilen?

  • Publicerad 15:35, 2 okt 2018

Norra Djurgårdsstaden är ett av Europas mest omfattande stadsutvecklingsområden, enligt Stockholms stad. När det står färdigt ska det ha byggts 12 000 nya bostäder och stockholmarna ska ha fått 35 000 nya arbetsplatser.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

NDS är ett utpekat så kallat hållbarhetsprofilområde och bilen ligger längst ner på priolistan över färdmedlen i planeringen av stadsdelen. Den som bor här ska primärt gå, cykla eller åka kollektivtrafik, är budskapet. Att man då smäller upp ett gigantiskt parkeringshus kan låta som en motsägelsefull grej.

– Jag har hört talas om parkeringshuset och klart jag kan tänka att det är lite udda att bygga det här. Eftersom jag är student på KTH och inte har bil så tar jag mig ganska enkelt till skolan med buss. Jag har reagerat över att det står en hel del bilar längs gatorna i en stadsdel som ska vara miljömedveten, säger Mattias Månsson, 24, som bott i en studentlägenhet stadsdelen i ungefär år.

Här får Stockholm nytt jättegarage för bilar

Torbjörn, en annan boende som inte vill ha sitt efternamn i tidningen, cyklar överallt och tycker att stadsdelens idé där bilismen lågprioriteras är god. Han kände inte till att det ska byggas ett parkeringshus i berget men har förståelse för det.

– Alla är inte som jag: en person som vill och kan cykla överallt. Visst är det cykelvänligt här men alla har inte den möjligheten av olika anledningar. Jag brukar reagera på hur många cyklar som så här på dagtid står uppställda vid husen trots att folk är på jobbet.

Linda Cedergren och hunden Sunshine på promenad i Norra Djurgårdsstaden. Foto: Ylva Bergman

Cyklarna får stå i Norra Djurgårdsstaden. Foto: Ylva Bergman

Linda Cedergren fyller i:

– Jag åker ofta buss och tycker det är synd att nya buss 75 går så pass sällan. Spårvägen hade varit välkommen, säger hon.

Men den i området hett efterlängtade förlängningen av Spårväg City till Ropsten/Norra Djurgårdsstaden är en omdebatterad fråga där läget just nu är status quo då det saknas en färdig plan för finansieringen.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, tror att en utbyggnad av spårvägen behövs och kommer att klubbas i landstinget – i framtiden.

– I en miljöstadsdel så ingår att alla kommunikationer, inklusive biltrafiken, ska vara fossilfria 2030. Där är spårvägen en viktig del, säger han.

Som tidningen tidigare rapporterat så har p-platserna för bilar i det stora parkeringshuset utökats från 1 200 till 1 600 under planens gång. Men att staden därmed skulle ha "vikt ner sig" för bilismen stämmer inte, enligt Helldén.

– Parkeringsnormen per nybyggd lägenhet är fortsatt maximalt 0,5, så där har inget förändrats. Vi har konstaterat att det går att utöka antalet platser i garaget, så därför får byggherrarna till fastigheterna som byggs köpa in sig i stadens garage istället för att bygga egna parkeringsutrymmen. Det är en mer ekonomisk lösning, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Se filmen: Här lyser julbelysningen i City

Nyheter Trafikkontoret: "Det stämmer faktiskt" Nu är det julstämning i stan. Trafikkontoret har börjat sätta upp belysningen.tisdag 16/10 20:00