Foto: Sara Ringström

Mindre pengar än väntat till Tvärförbindelsen

Motorvägssatsningen Tvärförbindelse Södertörn får mindre pengar än väntat, då regeringen idag lade fram en ny nationell infrastrukturplan. Det saknas nära 5,8 miljarder för att fullt finansiera projektet.

  • Publicerad 16:18, 4 jun 2018

Idag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och vice statsminister Isabella Lövin (MP) den nya nationella planen för underhåll och utbyggnad av infrastruktur, där 700 miljarder kronor fördelas över hela landet 2018–2029.

Klart: Här får Stockholm nya spår och vägar

Trots flitigt lobbande av Södertörnskommunerna, däribland Huddinge och Botkyrka, får Tvärförbindelse Södertörn – en ny motorväg mellan Vårby och Haninge – mindre pengar än i det ursprungliga förslaget. Motorvägsbygget planeras kosta 10,3 miljarder och får i den nya planen knappt 4,6 miljarder.

Beskedet: 5,6 miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn i tunnel

– Det skapar en osäkerhet kring regionens kanske allra viktigaste infrastrukturprojekt. Den lucka som finns i finansieringen måste täppas till. Ett Södertörn och Huddinge som utvecklas som vi vill utan Tvärförbindelse Södertörn är en omöjlig ekvation. Tusentals jobb och bostäder står på spel, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Infrastrukturministern lovar inga pengar till Tvärförbindelsen

Miljarder. Sara Heelge Vikmång (S) och hennes Södertörnskollegor fiskade efter miljarder när infrastrukturminister Tomas Eneroth besökte Södertörns högskola i höstas. Foto: Sara Ringström

De nationella infrastrukturplanerna bestäms vart fjärde år. Om man ska kunna ro motorvägsbygget i hamn krävs det att resten av pengarna skjuts till i nästa plan, menar Daniel Dronjak.

– Jag konstaterar att Trafikverkets planering går vidare. Så det kanske inte spelar så stor roll att det är underfinansierat, så länge pengar skjuts till i nästa omgång. Men det skapar en onödig osäkerhet.

Tvärförbindelsen ska börja byggas år 2021.

Grönt ljus för Spårväg syd

Redan i december, då Sverigeförhandlingen presenterade sin slutrapport, stod det klart att Spårväg syd kommer att byggas.

Staten har åtagit sig att medfinansiera projektet med 2,6 miljarder kronor i utbyte mot att Huddinge bygger 18 500 bostäder längs med spårvägens sträckning. Huddinge ska också betala 808 miljoner och Stockholms läns landsting 401 miljoner kronor samt ansvara för fordon och depå.

– Bra att vi nu får klartecken på finansieringen av Spårväg syd. Det innebär att vi kan inleda samtal med landstinget om att tidigarelägga byggstarten. Ett svek av regeringen mot Södertörnsborna att man inte ens avsatt de pengar som fanns i förslaget till Tvärförbindelsen. Vi kommer noga bevaka att det inte påverkar byggstarten, säger Malin Danielsson (L), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet.

Klart: Spårväg syd ska byggas

Här ska Stockholms nästa stora väg dras – men pengarna saknas

Tvärförbindelse Södertörn

En förlängning av Förbifarten med 20 kilometer ny sträckning av väg 259, från E4/E20 vid Skärholmen/Kungens kurva till väg 73 vid Haninge centrum.

Tvärförbindelsen ska knyta ihop de fyra regionala stadskärnorna på Södertörn: Kungens Kurva, Flemingsberg, Södertälje och Haninge stad.

Vägen ska avlasta tung godstrafik som idag går genom bland annat Glömstavägen, Storängsleden, Lännavägen och Haningeleden.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

StockholmDirekt Comment Policy

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Please read our Comment Policy before commenting.