Minibussar ska ta pendlare till Fittja

Linje 350 heter Ekerös nya försöksbuss till Fittja centrum som börjar rulla om en dryg vecka. Men trafiken måste köras med minibussar.

  • Publicerad 01:15, 11 aug 2019

På Botkyrkasidan har man en ganska ansträngd kösituation.

Busstrafik mellan Ekerö och Fittja provades redan på 1990-talet, men det blev dyrt för att behovet inte var tillräckligt stort. I dag ser förutsättningarna annorlunda ut och regionpolitikerna tycker att det är dags att prova igen.

Den 19 augusti sätts den nya linjen 350 i trafik på sträckan Ekerö-Fittja, där den ansluter till bland annat tunnelbanans röda linje. Förutom Jungfrusunds färjeläge och ändhållplatsen i Ekerö centrum kommer linjen att trafikera fem hållplatser längs Bryggavägen. På Botkyrkasidan trafikeras enbart Fittja centrum.

– Bussarna kommer att köras med 30-minuterstrafik i båda riktningarna, på vardagar klockan 06–22 och klockan 10–21 på helger, säger Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen.

Tillfälligt försök

Linjen är ett försök som i dagsläget sträcker sig till den 14 december.

– Eventuell förlängning sker först efter att man har utvärderat resandet och framkomligheten.

Men det blir inte vanliga bussar som får trafikera den nya linjen. Trafiken kommer att köras med mindre fordon, för att normalstora fordon är för låga för att köras på färjan och Slagstaläget.

– Förmodligen blir det en så kallad sprinterbuss, en minibuss helt enkelt, säger Karin Larsson, kommunikatör på Arriva.

Minibussarna har 15–18 platser, jämfört med en vanlig buss som har ett 50-tal platser. Exakt vilken modell som ska användas ska Arriva besluta om nästa vecka.

– Men det blir inte en stor fullskalig buss i alla fall.

Och om intresset är stort?

– Eftersom det är ett försök kommer det att utvärderas.

Och garageplatser, fordon och personal finns?

– Absolut, det finns. Vi ska utbilda förare nu för den nya sträckan.

Det låter tajt om tid. Hinner ni till den 19 augusti?

– Ja, det gör vi, säger Karin Larsson.

En ombyggnad av Slagstaläget bedöms bli kostsam och ligger enligt Trafikverket långt fram i tiden.

– Vi anser inte att vi kan vänta in en sådan. Därför genomför vi försöket med de mindre fordonen, säger Elin Lindström på trafikförvaltningen.

Tar en halvtimme

Resan mellan ändhållplatserna beräknas ta ungefär 30 minuter. Men trafikförvaltningen vill varna för att hemresan till Ekerö kan ta något längre tid.

– På Botkyrkasidan har man en ganska ansträngd kösituation i eftermiddagsrusningen, det kan vara bra att veta om.

Planen på sikt är att busslinjen ska bli permanent. Men något beslut om detta har ännu inte tagits.

Linjens hållplatser

• Ekerö centrum

• Brandstationen

• Fredrikstrandsvägen

• Brygga industri

• Ekebyhovsbacken

• Herredagsvägen

• Jungfrusunds varv

• Jungfrusunds färjeläge

• Fittja

Källa: SL