Östermalmsborna är mest missnöjda med möbler, husgeråd och inredning som inte håller måttet. Men även kläder, väskor och skor toppar listan. Foto: Colourbox

Missnöjd med märkesväskan? På Östermalm är du inte ensam

Inredning, kläder, väskor och skor som inte håller måttet. Och hantverkare som inte levererar. Typiska storstadsproblem får Östermalmsborna att ringa konsumentvägledaren.

  • Publicerad 11:21, 11 maj 2015

Du kan ha det hur bra som helst – men det finns ändå alltid något att klaga på. De många samtalen till konsumentvägledarna visar att det är precis det vi också gör. VAD vi klagar på kan däremot variera beroende på i vilken stadsdel vi bor i.

Den senaste statistiken från KonsumentCentrum visar att Östermalmsborna är mest missnöjda med möbler, husgeråd och inredning som inte håller måttet. Men även kläder, väskor och skor toppar listan över saker som inte uppfyller våra förväntningar.

Hörapparater också

Vi är också besvikna på hur våra bilar, hushållsapparater och hjälpmedel som glasögon och hörapparater fungerar.

Däremot verkar vi vara rörande överens med våra innerstadsgrannar att hantverkare skulle kunna göra ett bättre jobb. Oavsett var innanför tullarna vi bor, handlar de flesta av våra kontakter med KonsumentCentrum som rör köpta tjänster om reparation och underhåll av bostaden. Något som man inte alls klagar lika mycket på ute i landet.

Typiskt för storstan

Det är typiskt för storstaden, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på KonsumentCentrum.

– På landsbyggden klagar man på begagnade bilar, i Stockholms innerstad handlar det om hantverkstjänster i hemmet. Det beror på att sådana tjänster är väldigt vanliga. Det finns många bostadsrätter innanför tullarna, och oavsett om man ska sälja eller köpt nytt så vill man renovera, säger Maria Wiezell.

Vad beror skillnaderna på?

– På landet gör man mer saker själv, men i Stockholm lever vi så tidspressat att vi väljer att köpa tjänsterna istället. En annan skillnad är att på en liten ort börjar ryktet gå om den enda rörmokaren gör ett dåligt jobb och då riskerar hen att bli utan arbete. I Stockholm jobbar hantverkarna mer anonymt. En hantverkare kan göra ett dåligt jobb på Kungsholmen, och sedan ta ett nytt jobb på Östermalm där ingen känner till vad hen gjort innan.

Vad kan jag göra som konsument?

– Du kan ringa till ARN, deras anmärkningar är offentliga. Du kan även ringa till oss konsumentvägledare på KonsumentCentrum, eftersom vi noterar alla företag som folk klagar på när de kontaktar oss. Du kan alltså ringa till oss och fråga om ett specifikt företag.

Är du inte rädd för att få alla Östermalmsbor på tråden nu?

– Nej, det är bättre att man ringer till oss innan problemen uppstår.

Okej. Men vi är inte för gnälliga då?

– Nej, men vi är dåliga på att precisera vad vi vill ha gjort. Det fungerar inte att lägga hela renoveringen i händerna på hantverkaren, utan du måste beställa exakt i detalj allt det du vill ha gjort.

Varor som ger oss anledning att kontakta konsumentvägledarna, topp 5 i varje stadsdel

Östermalm

Möbler/husgeråd/inredning

Kläder/skor/väskor

Fordon – begagnad bil

Hjälpmedel som glasögon, hörapparat, rullstol

Hushållsapparat

Södermalm

Hemelektronik – dator/telefon/spelkonsol

Möbler/husgeråd/inredning

Kläder/skor/väskor

Kosmetika/hygienartiklar

Barnartiklar samt hjälpmedel som glasögon, hörapparat, rullstol

Kungsholmen

Möbler, husgeråd och inredning

Hemelektronik – dator/telefon/spelkonsol

Kläder/skor/väskor

Hushållsapparater

Smycken/ accessoar/klocka

Norrmalm

Möbler/husgeråd/inredning

Kläder/skor/väskor

Hushållsapparat – större, vitvara

(Finns inga fler kategorier, utan klagomålen handlar om ovanstående)

… och här är de vanligaste tjänsterna

Östermalm: boende – reparation och underhåll, mobiltelefoni och internet

Kungsholmen: boende – reparation och underhåll, internet och mobiltelefoni

Norrmalm: Boende – reparation och underhåll, mobiltelefoni, internet och boende – nybyggnad

Södermalm: Boende – reparation och underhåll, mobiltelefoni, internet och fordon – reparation/underhåll.

Så når du konsumentvägledarna på Östermalm

Östermalmsbor som vill komma i kontakt med stadsdelens konsumentvägledare kan ringa 08-508 109 99 på onsdagar klockan 9.00 – 11.00 och 13.00 – 15.00.

Du kan även mejla till radgivning@konsumentcentrum.se