Ungefär som på bilden till höger kan vyn från Spånga station upp mot Värsta allé se ut i framtiden, enligt en tidig skiss från SSM som ska bygga ett nytt bostadskvarter på parkeringen vid Spånga järn och färg. Till vänster: Lars Fränne från SSM berättar om projektet och visar fler, preliminära, skisser. Foto: Stella Papapanagiotou/SSM

Missnöje mot planerat höghus i Spånga C

Det var hård kritik och stundtals bu-rop från publiken när Spångabor samlades för ett möte igår om bostadsbyggande och hur Spånga ska utvecklas i framtiden.

  • Publicerad 12:14, 22 maj 2019

Förra veckan rapporterade vi om det nystartade nätverket För Spångas framtid, som startats av en grupp Spångabor. De kräver mer information om nybyggen, och vill att Stockholms stad tar fram en övergripande plan för hur man tänker sig Spångas utveckling framöver – inte bara när det gäller nya bostäder, utan även hur man tänker kring trafik, förskolor, skolor, idrottsytor och annat.

LÄS MER: Nytt nätverk i Spånga kräver mer info om nybyggen

Igår, tisdag, hade nätverket bjudit in till ett öppet möte i Spångafolkan och det var många som ville diskutera frågan. Lokalen var knökfull, både på golvet och uppe på läkaren.

Under punkten planerade nybyggen i Spånga var Lars Fränne, affärsutvecklare på bostadsutvecklaren SSM på plats för att berätta om deras projekt Spånga studios.

Tanken är, enligt SSM:s hemsida, cirka 170 bostadsrätter på tomten intill Spånga järn och färg. Idag är platsen parkering och en Pressbyrå.

När Lars Fränne visade skisser på hur det kan komma att se ut möttes det av bu-rop från flera håll i publiken.

– Det här är fortfarande preliminära skisser, men vi och staden är överens om en hög del på 12-16 våningar i hörnet (Värsta allé/Bromstensvägen, reds anm). Resten av kvarteret är tänkt att bli 5-6 vångar, sa Lars Fränne.

Det flera i publiken vände sig emot var att den moderna höga byggnaden skiljer sig väsentligt från den äldre bebyggelsen i centrum, och "inte passar in", enligt flera. Det kom också kritik mot att parkeringsplatserna försvinner.

– Det här ska ut på plansamråd efter sommaren, då kommer vi med en allmän inbjudan till ett möte där ni kan lämna synpunkter, sa Lars Fränne.

Många heta potatisar

Flera planerade byggprojekt diskuterades under kvällen, bland annat det nya kvarteret som är tänkt att byggas vid Spångaviadukten och ytterligare ett på Stormbyvägen, vid Spånga center, som dock än så länge är i ett mycket tidigt diskussionsskede. De generella synpunkterna från mötesdeltagarna var att det planeras "för högt och för tätt" och många oroar sig för effekterna på bilvägar och i kollektivtrafiken.

Spånga station och bussterminal, som många hoppas ska moderniseras, var en egen punkt på agendan. En upprustning fick stöd från politiskt håll.

– Det finns ett oerhört stort behov av att ta ett helhetsgrepp på stationen, sa Dennis Wedin (M), bostads- och fastighetsborgarråd, som var en av en handfull politiker som kommit till mötet för att lyssna och svara på frågor.

• Spontanförtätningen i villakvarteren, alltså när företag köper och river en villa för att i stället bygga rad- eller parhus, ofta kompletterade med attefallshus som säljs som bostäder, lyftes som en fråga från publiken till politikerna på plats.

– Där har vi i den grönblåa majoriteten ett tydligt budgetuppdrag, vi behöver olika strategier för olika områden. Den här förtätningen har varit som en spridd bombmatta över Stockholms villaområden och vi vill stoppa eländet, sa Cecilia Obermüller (MP), ledamot i stadsbyggnadsnämnden och rev ner applåder.

• Grönblått stöd. Både Dennis Wedin, Cecilia Obermüller och de lokala politikerna Sus Andersson (MP) och Åsa Nilsson Söderström (L) uttryckte att en övergripande plan för Spånga vore bra.

Men Dennis Wedin konstaterade också i en kommentar till SpångaDirekt att det är en fråga om resurser på stadsbyggnadskontoret.

Åsa Nilsson Söderström sa att hon samtidigt anser att Spånga behöver mer människor, bland annat för att centrum ska kunna leva och företagen gå runt.

Fortsättning följer

Arrangörerna i nätverket För Spångas framtid var glada över uppslutningen på mötet och planerar en fortsättning.

– En del har skrivit upp sig och vill vara med. Vi tänker oss olika arbetsgrupper som jobbar med olika frågor och kanske ses en gång i kvartalet. Nästa år vid den här tiden tänker vi oss ett liknande stormöte igen, sa Björn Begner, en av initiativtagarna, efter mötet.

Här ska Kälvesta få falluckor – mot fortkörare

Nyheter Så fungerar det nya hindret För att hindra att folk kör för fort tittar staden på en ny metod – falluckor. Sörgårdsvägen i Kälvesta är en av två platser i Stockholm där det nya hindret ska testas.fredag 16/8 17:30

Nu går startskottet för årets kräftfiske i Mälaren

Nyheter "Får du en kräfta i Mälaren får du fyra i insjöarna" Det vankas kräftsäsong i Stockholm. För den som vill ge sig ut med burar och håv krävs både fiskekort och tålamod – och en rejäl näve dill.fredag 16/8 15:45

Vi är Västerort

Stockholm Direkt