Molekylärbiologi, rymdforskning och robotprogrammering – ungdomarna dissar sommarlovet för att forska

Kartlägga vintergatan, programmera robotar och undersöka ärtors DNA. KTH:s unga forskargäng har händerna fulla på forskarskolan. – Jag vill ha en robot som kan skjutsa mig, säger Gabriel Adolfsson från Tullinge.

  • Publicerad 13:45, 23 jun 2016

Disa, Cicci och Kajsa har precis slutat nian och har sommarlov. Två av lovveckorna spenderar de på KTH. Iklädda vita rockar granskar tjejerna ärtor, vissa mer intakta än andra. 

– De här ärtorna är fortfarande runda och släta, säger Kajsa och lyfter upp en E-kolv. 

– Ja, och de här ärtorna har ju sugit åt sig vattnet, säger Salembon Cicci och pekar på en grön puttrande massa. 

Emelie Aspholm går mellan bänkarna. Hon är molekylärbiolog och vill att de nya forskarna ska undersöka ärtornas biokemiska egenskaper. På så sätt kan man förstå ärtornas nedärvda egenskaper, förklarar hon. Experimentet är inspirerat av Mendel.

– Vi tar oss tillbaka till 1800-talets forskning som fortfarande funkar. Det är coolt, säger Disa Fornell.

Efter sommarlovet ska de börja gymnasiet, och alla ska läsa naturprogrammet. Två av dem på Tullinge gymnasium.

– Det är roligt med natur, det har löst så mycket. Och det är intressant att förstå hur saker funkar, förklarar Cicci. 

Inkludera tjejer

För att öka intresset är det viktigt med bra lärare, och att inkludera fler tjejer, tycker Disa, Cicci och Kajsa. 

– Det är nog många som antar att tjejer inte är intresserade av natur eller programmering. Men så är det inte, lärare kan inte anta att det är så, uppmanar Huddingebon Kajsa. 

– Ja, i går programmerade vi robotar och jag trodde det skulle vara svårt. Men när man fått det förklarat är det jätteroligt. Jag tror att killar tycker det är lätt från början för at de fått leka med saker som rör sig sen de var små, fortsätter Cicci. 

De tror att förändringen måste hända i klassrummet. Forskarskolan är också ett bra sätt. 

– Det har varit jätteroligt. Vi får göra saker som vi inte gör i en vanlig skola, säger Disa. 

Några trappor nedanför biologilabbet rullar små
robotar över plastgolven. De kallas för boe-bots. Ett gäng Tullingekillar står hukade över en dator och knappar in siffror. ”Jag vill att den ska blinka”, ”Ja fast vi borde få den att åka snabbare först”. Gabriel, Arvid, Olle och Alexander är programmerare för en dag.

– Alltså roboten går inte jättefort, det är tråkigt. Men man kan få den att spela
låtar. Det är bara att skriva in rätt siffror, förklarar Alexander vant.

Killarna har aldrig programmerat förut, men är alla taggade på att lära sig mer.

– Jag kan tänka mig jobba med det här i framtiden. Jag tror att det finns massor av jobb, för vi har teknik överallt, säger Olle.

En Boe-bot är kanske inte den bästa av robotar, men bra för att lära sig. Får killarna själva välja ska en vettig robot kunna köra väldigt fort och skjutsa till och från skolan. Nästa år kanske det blir så.

– Jag kommer lätt tillbaka nästa år, det här är en kul grej, säger Huddingebon Gabriel.

”Inte jättelätt”

Bakom en glasdörr sitter Gabriels syster Emelie framför en skärm. Hon undersöker en graf som ska säga något om våglängder i rymden. Uppdraget är att observera stora vätgaskluster i galaxen och på så sätt kartlägga Vintergatan.

– Det är inte jättelätt med astronomi, jag försöker förstå den här grafen men jag väntar på Salsa, säger Emelie.

Salsa, som i forskarvärlden utläses som ”Sicken attans liten söt antenn”, är precis det. En antenn som plockar upp bilder från rymden. Emelie öppnar upp Salsa och ett helt universum. Nu väntar uppgiften att kartlägga en galax.

– Ja, det är väl bara att sätta igång, säger hon med ett leende.

Forskarskolan på KTH

Under två veckor i Juni får ungdomar mellan 14-17 år pröva forskarlivet på KTH.

AstraZeneca har initierat projektet och är finansiärer av det än idag, KTH står för lokalerna och Förbundet unga forskare driver projektet.

52 elever från Stockholm, däribland Salem/Rönninge, Tullinge och Huddinge, är med i årets upplaga där tanken är att fler ska intressera sig för naturvetenskap.

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.