BULLER. Ett litet flygplan av modellen Piper PA-34 kör på låg höjd i ett rutnät över Stockholm. Under flygplanet är en värmekamera installerad. Foto: Termisk systemteknik

"Mystiska" flygplanet tillbaka över Stockholm

Nu dånar återigen ett flygplan på låg höjd över Stockholm på nätterna.

  • Publicerad 19:02, 2 dec 2019

För några år sedan kontaktades StockholmDirekt av en läsare som trodde att främmande makt utförde någon form av spionage i luftrummet över Stockholm. Detta då ett litet propellerplan for i ett rutnät, fram och tillbaka, på Stockholms svarta vinterhimmel.

Verkligheten var en annan. Anledningen till att flygplanet av modell Piper PA-34 surrade över stan var att för upptäcka läckor i Stockholms fjärrvärmenät.

Nu har flygplanet återigen kommit tillbaka.

Buller-ilska efter ökad flygtrafik över Söderort och Södermalm

Flygningarna kommer att ske över City, södra delarna av stan, Västerort, Lidingö och norra Stockholm inklusive Täby. Flygningarna genomförs på relativt låg höjd, 800 meter, och planet åker fram och tillbaka i raka linjer över ett område.

– Vi måste genomföra flygningarna på nätterna, det fungerar inte på dagtid när den övriga flygtrafiken kör för fullt. , säger Thomas Gibson, kommunikationschef på Stockholm Exergi som ansvarar för flygningarna.

Värmekamera fotograferar

Flygplanet är utrustat med en värmekamera som upptäcker och fotar värmeläckage i fjärrvärmenätet. Metoden heter "termografering" och flygplanets kamera kan upptäcka små underjordiska läckor som är osynliga på gatunivå.

Det finns fler nyttor med att hitta läckage i tid. Det är bra för de boende eftersom reparationsarbeten och avbrott då blir mindre omfattande. Värmekameran upptäcker även värmeläckage som kommer av dåligt isolerade rör.

– Vi försöker verkligen att skapa så lite störningar som möjligt, men det är ett otroligt effektivt sätt att hitta läckor i systemet. Gör vi inte det här kan vi inte leverera den värme vi vill till våra kunder, säger Thomas Gibson.

Därför flyger mystiska planet över Stockholm

Det krävs särskilda väderförhållanden för att fotograferingen ska fungera. Minusgrader, snöfritt och relativt klar himmel är optimala förhållanden.

–  Det går inte att planera flygningarna lång tid i förväg. Vi är beroende av klart och kallt väder, det behövs en kontrast mellan den kyliga luften, marken och värmen som finns i vårt system för att kunna upptäcka ett eventuellt värmeläckage, säger Thomas Gibson.

Då planeras det dåna över Stockholm

Varje flygning tar cirka 3,5 timmar och startar efter klockan 22 på kvällarna.

Natten mot måndag: Då genomfördes flygningar över halva delen av södra Stockholm, bland annat Fruängen.

Natten mot tisdag: Flygplanet söker av andra halvan av fjärrvärmenätet i södra Stockholm

Natten mot onsdag: Flygplanet söker fjärrvärmenätet i västerort.

Övriga områden är avklarade eller ännu inte planerade.