Förvånad. Konstnären Lenny Clarhäll fick beskedet från media om att tavlorna plockats ned. Foto: Mikael Andersson

Nedplockad "Marx"-konst ställdes ut

Det var fullt hus när Järfällas kanske mest omdiskuterade konstverk "I Amelins anda" visades på Jakobsbergs folkhögskola. Men konstnären själv tror inte att hans skildringar av Marx ligger bakom M-beslutet att plocka ned det. "De tycker inte att det är riktig konst", säger Lenny Clarhäll.

  • Publicerad 17:03, 21 jan 2020

Konstnären Lenny Clarhälls träreliefer "I Amelins anda", som bland annat porträtterar boken "Das Kapital" av Karl Marx, har hängt i Järfällas kommunfullmäktigesal sedan mitten av 80-talet. Men i höstas plockades den ner på uppdrag av kommunfullmäktiges ordförande Emma Feldman (M). Detta då hon menade att verket speglade antidemokratiska värderingar.

Lenny Clarhäll reagerade själv med förvåning när media ringde upp honom och berättade att tavlorna plockats ner.

– Det var märkligt. Kommunen borde ha kontaktat mig först. Jag har ju gjort de här två tavlorna för just den här platsen i kommunfullmäktigesalen, säger han.

Nu har de kontroversiella tavlorna hamnat i Höga salen på Jakobsbergs folkhögskola, och salen var i det närmaste helt fylld när skolan under måndagskvällen anordnade en paneldiskussion om konstcensur.

Deltagare var Sara Edström, ordförande i Konstnärernas riksförbund, Jesper Bengtsson, ordförande Svenska Pen, riksdagsledamoten Per Lodenius (C) och Lenny Clarhäll. Det rådde en ganska uppsluppen stämning, och de flesta i panelen tycktes vara överens om att konst inte ska politiseras i allt för hög grad, men att trenden är på väg åt det hållet.

Upprörd. "Vill vår kommunordförande inte se arbetarklassen?" undrar åhöraren Sigyn Meder. Foto: Mikael Andersson

Kontroversiella. Här är konstverket "I Amelins anda" som plockades ner på grund av att Karl Marx bok "Das Kapital" syns i tavlan till höger. Foto: Mikael Andersson

"Odemokratisk gest"

Konstnären själv är luttrad. Tavlorna debatterades redan när de sattes upp och på 90-talet flyttades de från bottenvåningen till den övre våningen i kommunfullmäktigesalen. Den här gången tror han framför allt att det handlar om att kommunen inte tycker om det estetiska utförandet i trärelieferna.

– Det generella allmänna konstbegreppet är oljemålning på duk med vacker ram. Då är det konst oavsett vad den föreställer eller vad den har för budskap. Jag tror att det är skälet till irritationen över mina träreliefer.

I publiken satt Järfällabon Sigyn Meder som var upprörd över att tavlan plockades ner.

– Det är en odemokratisk gest att plocka bort en vacker tavla som skildrar arbetarklassen. Eller vill man inte se arbetarklassen? Man kan ju undra med vår moderata kommunordförande. Utan arbetarklassen har vi ingen produktion i landet och då ska de väl också få vara representerade i konsten, sa hon till JärfällaDirekt.

Emma Feldman var inte själv på plats under kvällen, och hänvisar till tidigare kommentarer hon gett angående det nedplockade konstverket.

Så här sa hon till JärfällaDirekt i höstas angående beslutet:

– Många har tittat på det här verket och sett det som en hyllning till Karl Marx. Man har sett det som ett konstverk i antidemokratisk anda. Järfällasalen är vår fullmäktigesal, hjärtat i den demokrati vi har. Alla ska känna sig trygga där, och vi ska fatta demokratiska beslut i den andan.

Stockholm Direkt