Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) och Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla tog det första spadtaget. "Hur många meter ner skulle vi?", sa Kristoffer Tamsons efter en liten stunds grävande. Foto: Louise Bornhall

Nu är tunnelbanebyggandet i Barkarby igång

En grusplan med utsikt över järnvägen. Platsen vid E18 ser inte mycket ut för världen. Men om några år kommer tunnelbanan få sin slutstation här, och nu har tunnelbanebyggandet i Barkarby inletts med ett första symboliskt spadtag.

  • Publicerad 14:11, 27 aug 2018

Att bygga tunnelbana är att bygga framtid

Efter många års planering och förseningar är nu bygget av tunnelbanans utbyggnad till Järfälla igång. Eller nästan i varje fall.

Bygget drar igång på allvar först i november, men under måndagsförmiddagen togs det symboliska första spadtaget av trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) och Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande i Järfälla, på platsen där en av tunnelbaneuppgångarna i framtiden ska ligga.

– Det här betyder att vi går från planering in i byggfasen. Tunnelbanan har enormt stor betydelse för Järfälla, sa Claes Thunblad.

Sex års byggtid

Han fick medhåll från Kristoffer Tamsons:

– Det är en historisk dag när vi nu går vi in i byggfasen, inte bara för Järfälla utan för hela Stockholmsregionen. Att bygga tunnelbana är att bygga framtid, sa han.

Det är tunnelbanans blå linje från Akalla som dras vidare och får en station i Barkarbystaden och en i Barkarby. Som det ser ut i dagsläget får respektive station två uppgångar, men det pågår diskussioner om ytterligare en uppgång, uppger Claes Thunblad.

När bygget drar igång i november är det första som grävs fram arbetstunnlar, därefter spårtunnlar, följt av stationerna och all inredning. Byggtiden beräknas bli runt sex år, så trafiken kan vara igång år 2024.

Framtidsskyltat. I framtiden ska det finnas skidtunnel, sjukhus och annat i anslutning till tunnelbanestationerna som byggs. Foto: Louise Bornhall

Stockholm Direkt