Nu har byggandet av blå linjens dragning till Barkarby fått grönt ljus från trafikverket. Bilden är en genrebild. Foto: Jannie Flodman

Nu börjar bygget av tunnelbanan till Barkarby

I augusti togs det första symboliska spadtaget för tunnelbanan till Barkarby. Men nu är det dags för bygget att faktiskt starta.

  • Publicerad 10:18, 15 nov 2018

I april lämnade landstinget in järnvägsplanen till Trafikverket, som nu godkänt planen. Det innebär grönt ljus för bygget att dra igång på riktigt – och steg ett blir att bygga arbetstunnlar.

– Vi har nu grönt ljus för en viktig del av tunnelbanebygget. Det innebär att den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år kan rulla vidare som tänkt och planerat, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M), i ett pressmeddelande.

Två stationer

I Järfälla blir det två nya stationer, Barkarbystaden och Barkarby, som blir slutstation för blåa linjen som i dag slutar i Akalla.

Förlängningen blir på fyra kilometer och Barkarby station kommer att hamna runt 30 meter under jord. Byggtiden för tunnelbanan tros bli sex år.

Det beräknas kosta runt 3,3 miljarder att bygga ut tunnelbanan till Järfälla, en kostnad som kommunen, Stockholms läns landsting, SLL, och staten står för. SLL står för kostnaden av transporter och depå.

Nu är tunnelbanebyggandet i Barkarby igång

Stockholm Direkt