Nu byggs en av Stockholms värsta cykelpassager om

Ett av de absoluta hatstråken i city. Nu byggs Arsenalsgatan om för att förbättra för gående och cyklister.

  • Publicerad 13:30, 2 nov 2018

Sedan förra hösten har staden jobbat med att bygga om sträckan Nybroplan-Gustav Adolfs torg för att förbättra för gående. Nu har turen kommit till Arsenalsgatan – en av de mest avskydda sträckorna i city.

Det är sträckan förbi T-baneuppgången Kungsträdgården, från Kungsträdgårdsgatan till Blasieholmstorg, som är först ut.

Cyklister får ny väg rakt över torget i City

En så kallad ta-plan, för hur trafiken ska ledas om under byggtiden har precis godkänts och enligt entreprenören räknar de med att sätta spaden i backen inom två veckor.

Bredare cykelbanor

Under byggtiden hänvisas cyklister till bland annat Stallgatan eller Wahrendorfsgatan. Gående kommer kunna passera under hela byggtiden enligt entreprenören.

Så vad är det som ska göras? Bland annat detta:

Nya bredare cykelbanor, 3,2 meter, med granithällar och med en ”skyddszon” av storgatsten på minst 0,9 meter på båda sidor. Cykelbanan separeras tydligare genom kantstenar och nivåskillnad mot gångbanan. Även gångbanan breddas. I slutet av februari ska det arbetet vara klart enligt ta-planen.

Nu har "hatstråket" fått ny cykelbana

När arbetet rullar vidare till den östra delen av Arsenalsgatan så breddas cykelbanan även där till 3,2 meter. Den norra gångbanan breddas även den till 3 meter.

Dessutom ska det bli förbud mot infart med motorfordon, förutom leveranstrafik när det inte är rusning, samt stopp- och parkeringsförbud förutom på anvisade platser.

Över Raoul Wallenbergs torg är sedan tanken att bland annat bredda cykelbanan till 3,25 meter, där smågatstenen behålls med slipas. En ny kantlinje av brons ska markera cykelbanan tydligare mot torget

Hela projektet ska vara klart till nästa sommar.

Stallgatan. Cyklister och fotgängare hamnar ofta lätt i konflikter på Stallgatan i höjd med utgången från tunnelbanan. Foto: Karoline Montero Araya

Stallgatan. Här ska cykel- och gångstråket byggas om för att bli säkrare. Foto: Per Brandt

Hej!

Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter.

Håll dig till saken. Håll god ton. Du ansvarar själv för att ditt inlägg inte bryter mot svensk lag.

Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.