SAMSAS. Fotgängare och cyklister ska samsas om utrymmet på cykelbanan vid Norr Mälarstrand under arbetet med gångstråket. Staden har redan streckat upp hur uppdelningen kommer se ut, det ska målas upp tydligare hälsar trafikkontoret. Foto: Per Brandt

Nu får fotgängare en del av supercykelbanan

Efter ilskan mot att folk knatar och joggar i cykelbanan. Nu ska staden temporärt dela av sträckan förbi Norr Mälarstrand för att göra plats för fotgängare och cyklister under pågående arbete med gångstråket.

  • Publicerad 11:15, 20 jun 2018

Som Vårt Kungsholmen tidigare har skrivit har det varit problem med att fotgängare och löpare struntat i den tänkta omledningen förbi arbetet vid Norr Mälarstrand och istället tagit cykelbanan. Staden skulle efter det kolla på en ny lösning.

Ilska mot fotgängare i nya cykelbanan

Nu kan Vårt Kungsholmen avslöja att den är klar. Cykelbanan ska delas av temporärt så både gående och cyklister kan ta sig förbi bygget. Redan idag finns streckade linjer längs hela cykelbanan som ska målas tydligare enligt trafikkontoret.

– Som det ser ut idag går folk redan i cykelbanan. Försöken med att leda om på ett korrekt sätt har inte fungerat även om det gjorts försök med extra skyltning. Nu ser vi att stadsdelen gör bedömningen att det här är bästa sättet att få det att fungera någorlunda trafiksäkert och har ansökt om att få använda delar av cykelbanan temporärt för gångtrafik och då har vi gått med på det, säger Ola Eriksson, presstalesperson på trafikkontoret.

Oklart hur länge

Enligt Ola Eriksson nu en godkänd omläggningsplan, ta-plan, som sträcker sig från den 18 juni till 30 augusti. Men enligt tidigare uppgifter från projektledningen för arbetet med gångstråket kommer delar av stråket stängas i etapper fram till allt är klart i slutet av nästa år.

Så det kan alltså bli att cykelbanan är avdelad i över ett år?

– Jag kan konstatera att det nu finns en ta-plan som gäller till den 30 augusti, sedan är det upp till projektet att svara på hur det praktiska arbetet kommer se ut för varje etappindelning. Men vi kommer titta på det här och vill säkerställa att det är minimalt med gångtrafik på cykelbanan, säger Ola Eriksson.

Så det lönade sig att strunta i omledningen?

– Vi ser att man har försökt göra en omledning som inte har fungerat. Då har vi tittat på hur man kan göra det på bästa sätt för att säkerställa att det finns en hög trafiksäkerhet för både gående och cyklister.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nobel Center ska bli som Sydneys operahus

Nyheter Stadens oväntade jämförelse Stockholms stad har överklagat mark- och mijödomstolens nej till Nobel Center. I överklagan sticker en jämförelse ut.tisdag 18/9 21:00

Nej till att öppna bensinmack på Söder igen

Nyheter Företag vill öppna nygammalt tankställe Det finns inte en enda bensinmack i drift på Södermalm. Det vill ett företag nu ändra på, genom att återuppliva den forna macken vid Ersta. Men beskedet från staden är blankt nej.tisdag 18/9 20:00