BREDDAS. Gångare ska få större plats när gatstenarna i Norra Hammarbyhamnen byts ut mot betongplattor. Foto: Stockholms stad

Nu får fotgängare större plats på kajen

När staden ville ge fotgängare större plats vid Norra Hammarbyhamnen genom att byta ut smågatstenen mot jämnare underlag, blev det vilda protester i grannskapet. Men nu skrider staden till verket.

  • Publicerad 19:40, 11 jun 2018

Det var i början av januari i fjol som StockholmDirekt rapporterade om stadens planer på att byta ut en del av smågatstenarna längs stråket vid Norra Hammarbyhamnen till större, släta betongplattor. Detta för att ge gångare mer plats, då de i dagsläget ofta använder sig av cykelbanan på grund av det jämnare underlaget.

Planen, att byta ut gatustenarna på en bredd av 2,1 meter under hela den 1,5 kilometer långa sträckan mellan Östgötagatan och Alsnögatan för att få fler gångare att hålla sig på gångbanan, skulle genomförts redan under 2017.

Ny kajpromenad på östra Söder ska få folk att sluta gå i cykelbanan

Planerna stötte dock på vilda protester bland flera boende i området, som värnade om att få behålla sin gatusten. Beslutet överklagades till förvaltningsrätten, som inte ansåg att det fanns skäl nog att stoppa planerna. Nu går staden vidare med projektet.

– Många uppfattar att det är fint med den här smågatstenen, men för de som har rullatorer, barnvagnar med små hjul eller inlines så är den väldigt olämplig för ett promenadstråk. Därför vill vi nu göra något så att stråket blir tillgängligt för alla, utan att de hamnar ute i cykelbanan som varit fallet hittills, säger Martin El Sherif, projektledare på trafikkontoret.

Kan bli klart under sommaren

Förutom att byta ut gatustenen till betongplattor för att få ett jämnare underlag, kommer även fler justeringar göras längs sträckan. Ytan ska höjdjusteras för att få en hastighetsdämpande lutning för motortrafiken från Tegelviksgatan. Man ska även förbättra förbindelsen mellan båtarna vid Barnängsbryggan och bussarna, genom att bland annat ta bort smågatstenen på gångbanorna mot busshållplatsen och flytta sittmuren ett par meter. Längs Tullgårdsgatan ska räcket förlängas för att sänka motorfordonens hastighet och den trasiga beläggningen i cykelbanan ska lagas.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Skyltningen ska ses över och justeras på hela sträckan och bommen vid Östgötagatan ska monteras ned. Dessutom ska man placera ut fler soffor längs sträckan. Projektet befinner sig just nu i upphandlingsfasen. Om allt går vägen kan upprustningen påbörjas redan till sommaren.

– Det beror på hur kostnadsbilden ser ut hos entreprenörerna, vi kan behöva vänta tills nästa år. Men min förhoppning är att vi ska kunna ha detta klart innan snön kommer, säger Martin El Sherif.

Projektet beräknas totalt gå loss på 8 miljoner kronor.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.