BIBLIOTEK. Livia, Anika, Mert och Aurora visar upp några av sina favoritböcker. Foto: Anna Wettergård

Nu flyttar biblioteket in på förskolan

Nu är det inte bara barn som föräldrar kan hämta och lämna på Kistahöjdens förskola. I och med det nya förskolebiblioteket kan de också få med sig ett lass böcker hem på eftermiddagen.

  • Publicerad 16:16, 5 nov 2019

En novembermåndag besöker vi det nya biblioteket på Kistahöjdens förskola. Bakom ett par tunga draperier göms ett rum fullt av soffor, kuddar, spel och naturligtvis hylla efter hylla med böcker. Här finns allt som behövs för att skapa ett riktigt bibliotek, fast i miniformat.

Biblioteket på förskolan är ett försök från stadsdelens sida att uppmuntra föräldrar att läsa högt för sina barn.

– Vi har fått jättebra bemötande från vårdnadshavare. De är entusiastiska och vill gärna låna böcker.

Det berättar förskoleläraren Camilla Bure. Hon har tagit med sig några barn och möter oss i biblioteket. Det märks att barnen tycker om att vara här. Vissa av dem börjar genast botanisera bland böckerna, en annan är mest intresserad av de små robotnyckelpigorna och en tredje kastar sig rakt ner i kuddhögen.

– Det är jätteroligt här. Det roligaste är kuddarna, säger förskolebarnet Livia entusiastiskt.

Alla barnen berättar att de har lånat hem böcker från förskolebiblioteket.

– Vi har lånat hem böcker. Vi läser mycket hemma, säger Mert.

Två veckor i taget

Böckerna kan lånas hem, av föräldrar, för två veckor i taget.

– Föräldrarna tycker att det är bra att det är så enkelt att låna böcker, när de ändå är här för att hämta eller lämna barn. Det säger Camilla Bure och fortsätter:

– Det är svårt att säga vilka som är populärast. Men det är intressant att de gamla böckerna som Totte och Emma, och Pippi, fortfarande fungerar.

Biblioteket används dock inte bara för att låna ut böcker. Förskolepersonalen kan också använda utrymmet i sin förskoleverksamheten.

– Det handlar inte bara om att läsa böcker. Vi jobbar också med flanosagor, dramatiseringsmaterial och berättarbilder; där barnen får öva på att titta på bilder och beskriva detaljer, berättar Camilla Bure.

Många språk

Och böckerna finns inte bara på svenska. På en hylla står böcker i en rad olika språk.

– Jag vill titta i den här. Jag pratar lite kinesiska, säger förskolebarnet Livia och lyfter ner en stor pippibok med kinesiska tecken på framsidan.

– Vi försöker att ta in böcker på alla språk som pratas här. Vi håller på att kartlägga hur många det är, men jag tror att det är ett tjugotal. För oss är det viktigt att barnen får chans att läsa på det språk som de pratar hemma, säger Camilla Bure.

Även förskolans rektor Maria Henricsson är glad över den nya satsningen:

– Avdelningarna går dit med barnen, och läser för dem. På så sätt får barnen lära sig hur det fungerar på ett riktigt bibliotek. Och så kan föräldrarna låna böcker. Det är jättepositivt, säger hon.

MYSER. Anika har hittat sin favoritplats, i en av bibliotekets fluffiga kuddar. Foto: Anna Wettergård

BIBLIOTEK. Anika, Aurora och Mert myser i ett av bibliotekets kuddhörnor. Här finns många platser att sätta sig och bläddra i en bok. Foto: Anna Wettergård

BERÄTTAR. Förskolelärare Camilla Bure låter barnen Anika, Aurora och Mert fundera på detaljerna i en berättarbild. Foto: Anna Wettergård

Förskolebibiliotek

Förskolebiblioteken, som finns runtom i staden, är ett gemensamt projekt mellan stadsbiblioteket och stadsdelarna – som står för hälften av pengarna var.

Kistahöjdens rektor Maria Henricsson berättar, på Facebook, om det nya biblioteket:

”En 17-åring som fått högläsning under uppväxten uppskattas ha ett ordförråd på cirka 50 000-70 000 ord. En 17-åring som inte haft högläsning uppskattas ha ett ordförråd påcirka 15 000-17 000 ord. Båda dessa ska klara gymnasiet men har helt olika förutsättningar”.

Stockholm Direkt