Nu hyllas problemskolan i Hjulsta

I åratal har Hjulsta grundskola rankats som en av Sveriges sämsta skolor, men nu ser den negativa trenden ut att ha vänt. I år redovisar skolan de bästa resultaten i mannaminne. Skolborgarrådet Olle Burell (S) hyllar rektorns insats:  – Hon har infört en helt ny kultur.

  • Publicerad 10:09, 27 jun 2016

Det var oerhört stökigt när när jag tillträdde som rektor. Det var
makabert.

Gång på gång har Hjulsta grundskola pekats ut som en problemskola av invånare och media.

Länge har kritiken varit befogad. Resultaten har nämligen varit urusla.

Förra året hade skolan sämst medelbetyg och störst andel elever som inte uppnår kunskapskraven i Sverige.

Bara 16 procent av eleverna i årskurs nio hade godkänt i alla ämnen och 37 procent var behöriga för gymnasiet, enligt Skolverkets statistik.

Snittet i Stockholm är närmare 90 procent.

Rektor Malla Taipale, som värvades 2012 för att vända skolresultaten, förnekar inte att skolan haft stora problem.

– Det var oerhört stökigt när när jag tillträdde som rektor. Det var makabert. Vi hade ett ekonomiskt underskott på 14 miljoner kronor, en stor elevflykt och otroligt dåliga resultat. Och tittar man tillbaka i tiden så har det alltid varit dåliga resultat. Kunskap har inte varit i fokus på Hjulsta grundskola alls, säger hon.

Malla Taipale berättar om en rad förändringar som hon genomfört, bland annat rekrytering av nya lärare, mer ordning och fokus på kunskapsutveckling.

Och enligt henne så har det gett resultat; skolan har blivit lugnare och elever och lärare trivs och utvecklas.

Resultatmässigt så ser den negativa trenden nu också ut att ha vänt.

I den ordinarie klasserna, exklusive verksamheten för nyanlända, så klarade 46 procent av eleverna som går ut årskurs nio i år av kunskapskraven, enligt preliminära siffror som vi har fått ut.

Det är fortfarande långt under snittet för Stockholm, men de i särklass bästa resultat som Hjulsta grundskola har redovisat under överskådlig tid.

– Jag hade som uppgift att vända resultaten, och nu har jag gjort det, säger Malla Taipale, som slutar som rektor efter sommaren.

Vad säger du till de som säger att Hjulsta grundskola är den sämsta skolan i Stockholm?

– Det är en gammal bild. Jag vet att det har varit stökigt, men skillnaden mellan hur det var för fyra år sedan är som natt och dag. Kom hit och hälsa på! Du bemöts av vänliga elever. Eleverna är inte i korridorerna under lektionstid utan i sina klassrum. Det är lugnt, stilla och absolut inget stök.

Skolborgarrådet Olle Burell (S) hyllar rektorns insats.

– De har kämpat, kämpat, kämpat och nu ser rektor Malla Taipale verkligen ut att ha vänt kurvorna uppåt. Det är glädjande.

Han ser Hjulsta grundskolas utveckling som ett exempel på att det går att vända en långvarig negativ trend.

– Det här är ett bevis för hur en rektor kan förändra kulturen på en skola så att lärare och pedagoger har höga förväntningar på sina elever. Att man inte slår sig till ro med att bortförklara dåliga resultat med att det är så himla svårt för elever med utländsk bakgrund.
I stället ger man järnet. Och

då ser man att man får upp resultaten. Det är väldigt uppmuntrande för alla våra kommunala skolor i ytterstaden.

Är det inte riskabelt att vara så beroende av en persons insats?

– Ja, men hela skolan är väldigt personlig. Lärarna är otroligt viktiga för elevernas motivation och rektor är oerhört viktig för lärarnas styrka och samarbete.

Andel som uppnått kunskapskraven (%)               2016 (preliminära siffor)

2015 2014 2013 2012 2011

Samtliga elever 21 15,7 26,8 23,7 28,6 27,5 Exklusive nyanlända 46 * 30,2 24,5 35 27,5 * saknas uppgifter