Nu intar förarlösa bussar Järfällas gator

För trött för att gå sista biten hem? Inga problem – i höst börjar förarlösa minibussar att trafikera bostadsområdena i Barkarbystaden. Vi har provåkt en av bussarna.

  • Publicerad 16:10, 11 jun 2018

I slutet av januari gick Skandinaviens första tur med en förarlös buss i Kista. Nu står Barkarbystaden näst på tur.

Under tisdagen var trafiklandstingsråd Kristofer Tamsons (M) och kommunstyrelsens ordförande Claes Thunblad (S) på plats på Stora Torget i Barkarbystaden, ihop med bussoperatören Nobina för att presentera satsningen, som kommer att kosta runt 200 miljoner kronor.

De anlände till en väntade skara journalister i en förarlös minibuss – en entré som kanske hade känts mer bombastisk, om det inte var så att bussarna tar sig fram i den inte så hejdundrande hastigheten 10 kilometer i timmen.

SE FILM: Här rullar Stockholms första förarlösa bussar

Med start i höst ska tre självkörande, elektriska minibussar med plats för 12 passagerare cirkulera på Barkarbystadens gator (se faktaruta), i reguljär linjetrafik. Under 2019 kommer ytterligare tre förarlösa bussar vara på plats.

Autonoma. Så här ser de självkörande bussarna ut som ska trafikera Barkarbystaden under hösten. Foto: Louise Bornhall

BRT-linje till Akalla ska införas

Utöver det ska en buss på en så kallad elektrisk BRT-linje börja gå från Barkarbystaden till Akalla, en resa som beräknas ta 7 minuter.

Den sistnämnda bjöd på en premiärtur mellan till Akalla – och det hela kändes som att åka en vanlig buss. Claes Thunblad är nöjd, berättar han från ett bussäte.

– Det är unikt att kollektivtrafik kommer på plats parallellt med att stadsdelen byggs. Om några år kommer Barkarbystaden att ha tunnelbana, bussar, BRT-bussar, förarlösa bussar och bra förbindelser med pendeltåg, vilket få platser kan mäta sig med, säger Claes Thunblad (S), kommunstyrelsens ordförande.

Kommer BRT-linjen till Akalla att försvinna när tunnelbanan dras därifrån till Barkarbystaden?

– Vi får se vilket underlag det kommer att finnas. Men BRT-linjer kan bli aktuellt från Järfälla till andra platser, som Hjulsta till exempel, säger han.

Tillbaka vid Stora Torget åker Järfälla Tidning också med i den (nästan) förarlösa bussen – i dag styrs den nämligen av en monitor som bussvärden fipplar med, eftersom systemet inte är helt färdigt än. Känslan? Lite som att vara med i ett TV-spel, vilket nog har med monitorn att göra, och fort går det inte. Men i höst kan du testa själv.

Landstinget säger nej till superbuss från Järfälla

Det här är på gång

Förarlösa bussar

Under hösten 2018 börjar tre förarlösa elbussar, med plats för 12 personer att trafikera Barkarbystaden på prov. Under 2019 tillkommer tre bussar till. En bussvärd kommer att finnas ombord till en början.

I en hastighet på max 15 km/timme kommer de att gå mellan bostadskvarter, Herrestaskolan och Stora Torget. En förlängning till handelsplatsen och Ikea planeras.

2021 påbörjas tester med behovsstyrd trafik, alltså att resenärer via en app ska kunna "boka" bussen. 2025 är målet att de självkörande bussarna ska vara helt anropsstyrda.

BRT-bussar

Tre elektriska BRT-bussar, (bus rapid transit), alltså helt batteridrivna bussar, kommer att gå mellan Barkarbystaden och Akalla från december 2019. Bussarna kommer delvis att ha helt egna körfält. Två bussar tillkommer 2021 när Veddestabron öppnar, och bussarna kommer då att gå även till Barkarby. De ska ha hög turtäthet och fungera som en tunnelbana. Målet är att de ska ha en medelhastighet på högst 40 km/timmen.

Det är SL-kort som gäller på både de förarlösa bussarna och BRT-bussarna.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Ängsjös kafé stänger efter 26 år

Nyheter Sägs upp när ny motionscentral ska byggas Elisabet Eriksson har drivit kafé och hyrt ut stugor i Ängsjö i två decennier. Men snart kan det bli ändring på den saken. För när kommunen bygger en ny motionscentral kan kontrakten sägas upp.tisdag 18/9 16:19

Så röstade Järfällaeleverna i skolvalet

Nyheter Här röstade en fjärdedel på SD När Järfällas skolelever sagt sitt i skolvalet verkar det som att de är ganska överens med sina föräldrar politiskt. Men en skola sticker ut, där en fjärdedel av eleverna röstade på SD.tisdag 18/9 11:37