KLART. Första fasen i renoveringen av Fridhemsplans t-banestation är nu färdig. Foto: Mostphotos

Nu rullar fler tåg på Gröna linjen igen

Efter att ha varit stängd för en omfattande renovering öppnar nu Fridhemsplans t-banestation igen. Det innebär att tunnelbanans gröna linje börjar gå enligt ordinarie tidtabell.

  • Publicerad 19:00, 1 sep 2019

I juni stängde Fridhemsplans t-banestation för att genomgå en omfattande renovering. Bland annat har väggar bytts ut och taket gjorts om. Därtill har ny teknik i form av skyltar och kameror installerats.

Nu börjar avstängningarna på Gröna linjen

Under tiden har tågen passerat förbi stationen utan att stanna, vilket har påverkat Gröna linjens turtäthet.

Men i morgon, måndag, slår stationen upp sina dörrar igen.

– Stationen öppnar och trafiken går som vanligt igen, säger Alexander Krajisnik, presstalesperson vid SL.

Upprustningen var den första fasen av två som omfattar Fridhemsplans station. Under samma period nästa år har en liknande renovering planerats för stationens andra del. Men fram till dess kommer trafiken att gå som vanligt, enligt SL.

– Den ena sida är därmed klar, och kvarstår gör den andra perrongen. Någon gång under samma period nästa år står även den färdig. Nu återgår vi till det normala läget med 2-2,5-minuterstrafik, säger Alexander Krajisnik.

Renoveringen i siffror

Sedan renoveringen inleddes i juni har det gått 80 arbetare per pass om totalt tre pass per dygn. Arbetet har pågått dygnet runt, sju dagar i veckan.

Kostnaden för denna fas i projektet har uppgått till 250 miljoner kronor.

Stridbecksvalvet (som har tagits bort på den ena plattformen som är klar) på hela stationen väger ca 960 ton och delas till cirka 500 enstaka betongbitar, detta på båda spåren.

Övriga betongtak som rivs (mellangångar, kupolen med mera) väger tillsammans 260 ton och delas till ca 300 bitar.

Tegelväggarna väger tillsammans ca 390 ton och det läggs i ca 1000 bigbags.

Det finns övrigt bråte för dryg 100 ton.

Källa: SL